شناسهٔ خبر: 7180 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

خطیبی آخرین وضعیت راه آهن تهران - همدان را تشریح کرد؛

پیشرفت ۹۰ درصدی زیرسازی راه آهن تهران-همدان/ ریل‌گذاری ۱۳۰ کیلومتر از مسیر

ریل قطار مدیرکل منطقه یک راه آهن شرکت ساخت وتوسعه زيربناهای حمل ونقل كشور مهم‌ترین مشکل راه‌آهن تهران - همدان را عدم تخصیص اعتبارات دانست و گفت: با وجود فقدان اعتبارات این خط آهن در بخش زیرسازی بیشتر از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۳۰ درصد ریل‌گذاری داشته است.

علی خطیبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت راه آهن تهران - ساوه - همدان٬ توضیح داد: در بخش زیرسازی این خط آهن که حدود ۲۷۰ کیلومتر بوده٬ بیشتر از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل منطقه یک راه آهن شرکت ساخت و توسعه زيربناهای حمل ونقل كشور پیشرفت فیزیکی ریل گذاری این مسیر در بخش روسازی را بیش از ۳۰ درصد عنوان کرد و گفت: این محور با احتساب خطوط ایستگاهی  به ۳۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری نیاز دارد که تا کیلومتر ۱۳۰ آن ریل‌گذاری شده و برای اتمام آن به اعتباری معادل ۴ هزار میلیارد ریال نیازمندیم.

وی با تأکید بر اینکه اعتبار مورد نیاز ما برای تکمیل این پروژه بسیار بیشتر از رقمی است که در قانون بودجه آمده است٬ افزود: برای تکمیل و بهره‌برداری خط آهن تهران-همدان قریب به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است در حالیکه در قانون بودجه سال ۹۴ این رقم ۱۲۰ میلیارد تومان بوده و از ابتدای سال هم هیچ تخصیصي صورت نگرفته است.

خطیبی با یادآوری اینکه در سال ۹۳ هم تخصیص راه آهن تهران-همدان ۶۷ درصد بوده و این مسئله فشار زیادی را به پیمانکاران پروژه آورده است٬ ادامه داد: پیمانکاران در هر سه بخش روسازی٬ زیرسازی و ساختمان بیش از ۶۰ میلیارد تومان مطالبات دارند و این معوقات موجب توقف کار خواهد شد؛ در چنین شرایطی که اعتبار مورد نیاز پروژه ۵۰۰ ٬ميليارد تومان مطالبات پیمانکاران ۶۰ و کل اعتبار امسال ۱۲۰ میلیارد تومان است نباید انتظار پایان پروژه را داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طـرح راه آهـن تهران-همدان-سنندج به طول ۴۱۰ کیلومتر و یک خطه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای مسافری و۱۲۰ کیلومتر برای باری طراحی شده است. این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌نماید.

همچنین تعداد ۱۲ ایستگاه شامل همدان و ساوه (بعنوان ایستگاه‌های تشکیلاتی درجه ۱)، نوبران و فامنین (به عنوان ایستگاه‌های مسافری درجه ۲) و ۸ ایستگاه درجه۳ (که در دو فاز اول و دوم ساخته می‌شوند) در این مسیر در نظر گرفته شده است.

نظر شما