شناسهٔ خبر: 71803 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

استاندار گلستان خبر داد:

اتمام ۱۰۳۰۰ واحد تعمیری سیل‌زده استان گلستان/ بازسازی واحدهای احداثی تا پایان سال ۹۸ /لایروبی ۱۵۰ کیلومتر از طول ۳ رودخانه گلستان

هادی حق شناس هادی حق‌شناس با اعلام اینکه ۱۰۳۰۰ واحد تعمیراتی سیل زده گلستان به اتمام رسیده است از اتمام واحدهای احداثی تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: حدود ۱۵۰ کیلومتر از مجموع ۴۵۰ کیلومتر طول رودخانه های گرگان رود، اترک و غره سو، لایروبی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق شناس استاندار گلستان در برنامه تیتر امشب با موضوع عملکردها و مشکلات در مناطق سیل زده، اقدامات استانداری را در استان های سیل زده در همکاری با بنیاد مسکن و سایر نهادهای کمک رسان تشریح کرد و گفت: از ۱۰۳۰۰ واحد تعمیری شناسایی شده در استان گلستان تقریبا همه به اتمام رسیده است و ۳۰۰۰ واحد جدید نیز در دستور کار قرار دارد که امیدواریم این میزان تا پایان شهریور به اتمام برسد.

استاندار گلستان ادامه داد: در بخش احداثی که شامل ۷۳۰۰ واحد بوده تاکنون۴۳۳۰ واحد پی‌کنی شده و عملیات احداث در حال انجام است و در هفته دولت افتتاح می شود.

حق شناس با اعلام این مطلب که بر اساس پیش بینی ها ۴۳۳۰ واحد احداثی تا پایان آذرماه به اتمام می رسند، افزود: ۵۵ پیمانکار در استان در حال انجام کار هستند و علاوه بر پیمانکاران، مالکانی که خود توان انجام کار را داشته و اعلام آمادگی کرده اند در حال بازسازی واحدهای مسکونی سیل زده خود در استان هستند.

استاندار گلستان یادآور شد: واحدهایی که باید به بانک معرفی می شدند ۵۶۹۰ واحد بودند که از این میزان تاکنون ۱۳۶۰ واحد تسهیلات دریافت نکرده اند و مقرر شده تا ارایه تسهیلات به این متقاضیان تا هفته آینده، انجام شود.

وی گفت: با ارایه تسهیلات بانکی به ۱۳۶۰ واحد، کار پی کنی این تعداد واحد احداثی در استان گلستان آغاز خواهد شد.

حق‌شناس با اعلام اینکه واحدهایی که باید در استان بازسازی شوند در مجموع ۷۳۰۰ واحد است که ۱۶۱۰ واحد آن در گمیشان قرار دارد، اعلام کرد: بخشی از واحدهای گمیشان دارای ارزش میراثی، بخشی دارای مشکلات میراثی و بخشی نیز در حریم رودخانه های بوده اند که در صدد حل مشکلات آنها هستیم.

این مقام مسئول در استان گلستان، گفت: حدود ۷۲ واحد گمیشان از سوی میراث‌فرهنگی احصا شده که ۲۶ واحد آن بر اساس تفاهمی که با میراث فرهنگی استان داشته ایم باید تعمیر شوند و به عنوان واحدهای بوم گردی بمانند.

وی افزود: برای ۲۶ واحد گمیشان که باید به عنوان واحدهای بوم‌گردی تعمیر شوند زمینی به مالکان تخصیص می‌یابد تا واحدهای مسکونی آنها در آن زمین‌ها احداث شود.

به گفته حق‌شناس، ظرف سه هفته آینده مشکلات زمین برای واحدهای میراثی شناسایی شده، واحدهای واقع در حریم رودخانه‌ها و واحدهایی که مشکلات میراثی دارند، حل می‌شود و پیش‌بینی شده است تا واحدهای احداثی استان نیز تا پایان سال به اتمام برسند.

وی در خصوص بحث آبرسانی به روستاهای گلستان نیز اعلام کرد: ۱۰۶۰ روستا در استان گلستان داریم که تقریبا نزدیک به ۹۰۰ روستا جمعیتی بالای ۲۰ خانوار دارند که حدود ۸۰۰ روستا مشکل آب ندارند. یک تعداد روستا هستند که به دلیل کمبود جمعیت به صرفه اقتصادی نیست تا لوله‌کشی آب انجام شود.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه عمده روستاهای گلستان‌آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت دارند، در خصوص رفع مشکلات سدها اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده ۱۳۰ میلیاردتومان برای سد نرم‌آب که بزرگترین سد استان است و معادل سه سد موجود استان یعنی وشمگیر، گلستان و بوستان استان به شمار می رود تخصیص یافته است. امیدواریم سد نرم آب را آبگیری کنیم زیرا اگر این اتفاق بیفتد با بروز سیل احتمالی میزان تخریب ها ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت.

استاندار گلستان گفت: حدود ۱۵۰ کیلومتر از مجموع ۴۵۰ کیلومتر طول رودخانه های گرگان رود، اترک و غره سو، لایروبی شده است.