شناسهٔ خبر: 71935 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر خبر داد:

تصویب ٤ سند فنی و علمی ایران در اجلاس بین‌المللی تفاهمنامه اقیانوس هند/ انتخاب ایران به عنوان مدیر کارگروه اجرایی طرح جابه‌جایی افسران کنترل و بازرسی

مراسم سه سند فنی و یک سند علمی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بین‌المللی تفاهمنامه منطقه‌ای اقیانوس هند، با حمایت اکثر اعضا، به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده؛ مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در بیست و دومین  اجلاس بین المللی تفاهم نامه منطقه ای اقیانوس هند، در زمینه کنترل و بازرسی کشتی‌ها،‌ با ارائه چهار سند فنی و علمی یکی از کشورهای فعال و تاثیرگذار این اجلاس بود.

وی با اشاره به رویکرد توسعه ای ایران در این نشست، خاطر نشان کرد:« تغییر داده و به روز رسانی سامانه الکترونیکی تفاهمنامه» از مهم‌ترین اسناد ارائه شده توسط ایران در اجلاس بین‌المللی تفاهمنامه منطقه‌ای اقیانوس هند بوده است.

به گفته پسنده، ارائه «مدل طرح جابه‌جایی افسران کنترل و بازرسی» در بین کشورهای عضو  در جهت هماهنگی بیشتر افسران  و ارتقای تجربیات، از دیگر اقدامات ایران بود که با حمایت اکثر اعضا و دبیرخانه پذیرفته شد و بودجه سالانه انجام این طرح نیز برای سال اول توسط اعضا مورد توافق ، تصویب شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدیر کارگروه اجرایی این طرح  برگزیده شده است.

بر اساس این گزارش، تفاهم نامه اقیانوس هند از سال ۱۹۹۹و با عضویت بیست کشور منطقه آغاز به کار کرده و در زمینه کنترل و بازرسی از کشتی های تردد کننده در منطقه اقیانوس هند و با هدف حذف کشتی های نا ایمن از این اقیانوس فعال است .

ایران از حیث بازرسی و فعالیت های علمی به عنوان یکی از کشورهای موثر در اجلاس تفاهم نامه هند محسوب می شود و با اعزام مدرس جهت دوره های تخصصی بین المللی حضوری موثر در  این تفاهم نامه بین المللی دارد.