شناسهٔ خبر: 71968 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تمامی بانک ها برای احداث مسکن نیروهای مسلح اقدام کنند/ تخصیص ۲۶ پادگان ارتش برای طرح مسکن نیروهای مسلح/ پرونده ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مدت ۳ ماه تشکیل شود

محمد اسلامی محمد اسلامی در اولین همایش سراسری تأمین و ساخت یک هزار واحد مسکن کارکنان نیروهای مسلح که با حضور نمایندگانی از وزارت دفاع و وزارت راه تشکیل شد بر ورود تمامی بانک‌ها برای احداث یکصد هزار واحد مسکونی کارکنان نیروهای مسلح تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی صبح امروز دهم شهریورماه اولین همایش سراسری تأمین و ساخت یک صد هزار مسکن کارکنان نیروهای مسلح در محل وزارت دفاع تشکیل شد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن حضور در جلسه فوق به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تسلیت ایام سوگواری آقا اباعبدالله‌الحسین (ع) گفت: امیدوارم خداوند به همه ما توفیق بدهد تا بتوانیم برای رونق بخشیدن به تولید مسکن به ویژه برای نیروهای مسلح با همتی که در وزارت راه و وزارت دفاع بوجود آمده است برداریم. و این گام‌ها پرشتاب و ماندگار باشد.

اسلامی تأکید کرد امیدواریم با گام‌های پرشتاب و ماندگاری که در رونق بخشیدن به تولید مسکن برمی‌داریم سهم منظمی از جریان تولید مسکن را عهده‌دار شویم تا علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح سایر مردم نیز بتوانند از تولیدات مسکن بهره‌مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از سردار ابن‌الرضا معاون منابع انسانی و سایر مسؤولان وزارت دفاع و نیروهای مسلح یادآور شد زمین‌هایی که در اختیار نیروهای وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای اجرای تفاهمنامه مشترک بین وزارت راه و وزارت دفاع در احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح هست بیش از نصف میزان متراژ زمین‌هایی است که باید در اختیار اجرای این طرح قرار بگیرد. که امیدواریم با تخصیص این زمین‌ها کار به زودی آغاز شود.

اسلامی ادامه داد: برای ۵۰ هزار واحد دیگر در اجرای این تفاهمنامه وزارت راه‌وشهرسازی از طریق ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، شهرهای جدید با پیگیری مهندس طاهرخانی، بافت‌های فرسوده از طریق مهندس پژمان زمین‌های مورد نیاز را برای اجرای این کار فراهم خواهد کرد و در اختیار اجرای این تفاهمنامه قرار می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی بر تشکیل سریع پرونده‌ها تأکید کرد و گفت درخصوص تشکیل پرونده‌ها تنها به بانک مسکن اکتفا نشود و سایر بانک‌ها همچون بانک سپه، ملت، پاسارگاد و رفاه برای انجام این طرح وارد شوند و از توان این بانک‌ها نیز بهره گرفته شود تا بتوانیم سهم ۲۰ درصدی بانک‌ها برای تخصیص منابع به اجرای این تفاهمنامه را عملیاتی کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به این مطلب که اجرای این تفاهمنامه به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: تلاش وزارت راه، تکمیل واحدهای مسکونی کارکنان نیروهای مسلح در دو ساله ۹۸ و ۹۹ است.

وی با تأکید بر اینکه تشکیل پرونده‌ها گام مهم اساسی در آغاز این طرح بشمار می‌رود گفت: درخصوص تشکیل پرونده‌ها چالاک و مؤثر گام برداشته شود و در استان‌ها از طریق بانک ملی و سایر بانک‌ها اقدامات لازم انجام گیرد.

اسلامی با اشاره به اینکه ۲۶ پادگان ارتش و نیروهای مسلح مصوبه‌ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران  را برای اجرای طرح‌های تولید مسکن اخذ کرده‌اند گفت: اراضی مورد نیاز برای اجرای این طرح مراحل قانونی خود را طی کرده و در اختیار اجرای این طرح قرار می‌گیرد.

وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: مکاتبه با استان‌ها برای تخصیص زمین در اجرای این طرح سریعتر انجام شود. همچنین در شهرهای جدید این آمادگی به طور کامل وجود دارد بنابراین انتظار است تا طی سه ماه پرونده‌های اجرای این طرح در بانک‌ها تشکیل شود.

اسلامی تصریح کرد: اولویت اجرای طرح تأمین مسکن کارکنان نیروهای مسلح به اقشار متوسط و ضعیف نیروهای مسلح اختصاص یافته است. بنابراین تلاش می‌کنیم کارکنانی صاحب خانه شوند که جزو جامعه هدف این طرح (قشر متوسط و ضعیف) بشمار می‌روند.

عضو کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد: وزارت راه‌وشهرسازی تمام عیار پای اجرایی و عملیاتی کردن طرح تأمین مسکن کارکنان نیروهای مسلح ایستاده است. بنابراین انتظار این است تا همکاری گسترده‌تری انجام گیرد و کار عملیاتی دقیق و طبق زمانبندی دنبال شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: تمامی افرادی از نیروهای مسلح که از تعاونی‌ها زمین و واحد مسکونی دریافت کردند اسامی‌شان قرمز می‌شود و فرم‌های سبز که فاقد مسکن هستند در اولویت قرار دارند.

وی در پایان تأکید کرد: در اجرای این طرح به نقشه‌های معماری توجه شود بدین معنا که معماری واحدهای مسکونی فوق باید از نظر فرهنگ ایرانی اسلامی شاخص باشند و ویژگی قابلیت زندگی در آنها لحاظ شده باشد.

گفتنی است در مراسم فوق، امیرسرتیپ خرم طوسی معاون وزارت دفاع، نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین‌ومسکن، محمودزاده معاون مسکن‌وساختمان، طاهرخانی مدیرعامل شرکت شهرهای جدید، پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه در طرح مسکن مهر و دیگر مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی و همچنین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش فوق حضور به هم رساندند.