شناسهٔ خبر: 72011 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اجرای عملیات لایه حفاظتی فوگ سیل در ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های استان مرکزی

پخش آسفالت معاون راهداری استان مرکزی از اجرای عملیات فوگ سیل (لایه حفاظتی) در ۲۰۰ کیلومتر باندراه در راستای نگهداری رویه راههای حوزه استحفاظی استان مرکزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای استان مرکزی، اختری با تاکید بر اینکه نگهداری و مدیریت راه‌ها و جاده‌ها یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین اصول زیربنایی کشورهاست، اظهار کرد: کاهش هزینه‌ها و اقدامات کاهنده زمان ترمیم راه‌ها ازجمله نکاتی است که با استفاده از لایه های حفاظتی از جمله فوگ سیل تحقق می‌یابد، لذا یکی از روش‌های نگهداری از روسازی راه‌های آسفالته فوگ سیل  است.

وی با تاکید بر اینکه برای مرمت فرسودگی راه و حفظ و نگهداری آسفالت موجود یک فوگ سیل  شیوه ارزان‌قیمت و سریعی است، افزود: رویه آسفالتی راه‌ها به مرور زمان بر اثر آفتاب و گرما و عبور ترافیک کارایی و کیفیت خود را از دست داده و دچار فرسایش می شود. اندود فوگ سیل  مرمت شن‌ زدگی راه و پر شدن ترک‌های ریز رویه آسفالتی نیز ممکن می‌کند و در واقع به مانند یک عایق رطوبتی آب‌بند از نفوذ آب ناشی از بارندگی به لایه‌های زیرین جلوگیری می کند.

اختری اثربخشی اجرای فوگ سیل  در زمانی دانست که لایه های زیرین تخریب و دچار نشست نشده باشند و افزود: در صورت وجود تخریب و یا نشست، قبل از اجرا باید مرمت لازم انجام شده باشد.

وی اضافه کرد: اجرای فوگ سیل سبب می‌شود، لایه موجود راه بخوبی محافظت شده و از ادامه تخریب رویه راه جلوگیری شود. اجرای این اندود مقرون به صرفه بوده و با توجه به صرف سرمایه کم می‌توان از ۳ الی ۵ سال رویه راه موجود را در شرایط مطلوبی محافظت کرد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی از اجرای عملیات لایه حفاظتی در ۲۰۰ کیلومتر باندراه به عرض ۷ متر به منظور نگهداری رویه راه های حوزه استحفاظی استان مرکزی با نظارت اداره نگهداری راه ها خبر داد و گفت: این عملیات با عنوان لایه حفاظتی فوگ سیل از چهارم مردادماه از محور فرمهین – تفرش آغاز و با اولویت اجرا در راه های فرعی و روستایی استان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: عملیات اجرای لایه فوگ سیل از سرعت کاری بالایی برخوردار بوده و درصورت فراهم بودن شرایط آب و هوایی و ترافیک جاده ای می توان روزانه تا ۱۵ کیلومتر از این عملیات را در راه های استان به انجام رساند.

اختری بیان کرد: با توجه به بهره‌برداری از روکش آسفالت محور پاکل – سرسختی شهرستان شازند، هم اکنون عملیات اجرای لایه حفاظتی فوگ سیل در سطح استان در حال اجرا بوده و هچنین از ابتدای سال در محورهای ساوه – تهران، دلیجان – سلفچگان، اراک – سلفچگان، ساوه – همدان، اراک – توره – پل سفید، اراک – فرمهین – تفرش و اراک –خمین درحوزه نگهداری رویه آسفالتی راه ها، کارگاه های جاده ای فعال است.