شناسهٔ خبر: 72058 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری در گفت‌وگو با پایگاه خبری:

پیش‌نویس مقررات ساختمان‌های روستایی در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بررسی می‌شود/ تهیه ضوابط معماری خاک و ساختمان‌های خشتی

نهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 98 غزال راهب با اعلام این مطلب که پیش‌نویس مقررات ساختمان‌های روستایی که با همکاری مشترک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه شده در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در دست بررسی است، گفت: فناوریها و مصالح جدید، به رغم مزایای بسیار، تهدیدی برای از میان رفتن الگوهای بومی که قابلیت رقابت با روشهای جدید ساخت را نداشته‌اند، ایجاد کرده اند که حل این مساله در دست بررسی قرار دارد.

غزال راهب رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اقدامات در دست اجرای آن پژوهشکده در موضوع معماری بومی و صنعتی سازی، ‌ گفت: معماری بومی ایران از دیرباز با الگوها و روش های ساخت و ساز و مصالح محلی، عجین بوده است.

رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی ادامه داد: فناوریها و مصالح جدید، به رغم مزایای بسیار، تهدیدی برای از میان رفتن الگوهای بومی که قابلیت رقابت با روشهای جدید ساخت را نداشته‌اند، شده‌اند که این موضوع در روستاها و شهرهای تاریخی کشور، بحرانی جدی برای هویت معماری ایجاد کرده است.

راهب با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این خصوص از سال‌های پیش اقدامات متعددی را در دستور کار قرار داده در تشریح بخشی از اقدامات مرکز در این خصوص، توضیح داد: گونه‌شناسی مسکن روستایی در استان‌های مختلف کشور از اوایل دهه ۶۰ در مرکز تحقیقات در دستور کار قرار گرفت و به دنبال آن در سال ۱۳۹۲ طرحی در مرکز با عنوان پهنه‌بندی سکونتگاههای روستایی با هدف شناخت پهنه‌های شکل‌گیری گونه‌های مسکن روستایی انجام شد که به شناخت مشخصات کالبدی و شیوه‌های ساخت هر گونه پرداخته است.

وی تصریح کرد: ایجاد امکان استفاده از شیوه‌های ساخت و مصالح وابسته به بستر، زمینه تداوم الگوهای ساخت و ساز مسکن بومی را فراهم می‌آورد. در این راستا طرحی با همکاری بنیاد مسکن با موضوعیت تدوین پیش‌نویس مقررات ساختمان‌های روستایی تعریف شد که در حال حاضر تهیه شده و در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان در دست بررسی است.

راهب گفت: این پیش‌نویس به ارائه ضوابط طراحی ساختمان‌های روستایی با محدویت‌های کاربری و ارتفاعی در زمینه‌های معماری، سازه، تاسیسات و انرژی پرداخته و تلاش کرده تا زمینه استفاده از مصالح بومی همچون خشت، چوب و سنگ و روش‌های ساخت برپایه آن را در ساخت و سازهای جدید فراهم آورد.

وی افزود: کاربرد این مصالح وابسته به تهیه مقررات و ضوابط مربوطه و تصویب آن در مراجع قانونی است که با همکاری تخصص‌های حوزه معماری، سازه و مصالح در مرکز در دست انجام است.

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین اعلام کرد: به دنبال ثبت جهانی شهر یزد و مصوبه شورای‌عالی شهرسازی در این زمینه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری میراث‌فرهنگی، اداره کل راه و شهرسازی یزد، دانشگاه یزد و سایر نهادهای استانی، برنامه‌ای برای تهیه ضوابط معماری خاک و ساختمان‌های خشتی در دست برنامه‌ریزی دارد که فاز اول آن ضوابط ساخت در بافت تاریخی یزد را پوشش می‌دهد.

راهب تاکید کرد: در صورت حمایت از این قبیل طرح‌ها ضوابط ساخت در بافت تاریخی یزد می‌تواند به ضابطه‌ای برای احداث ساختمان‌های خشتی در سراسر کشور بینجامد.