شناسهٔ خبر: 72140 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی کشور:

برای دیدبانی و هشدار دقیق سیل به ۲۰ رادار هواشناسی نیاز داریم/ قیمت هر رادار با احتساب ابنیه ۴۵ میلیارد تومان است

سحر تاجبخش مسلمان سحر تاجبخش‌مسلمان با اشاره به‌اینکه قیمت هر رادار هواشناسی هم‌اکنون ۳۲ میلیارد تومان است که با در نظر گرفتن ابنیه لازم تا ۴۵ میلیارد تومان افزایش می‌یابد، گفت: برای دیدبانی دقیق حوزه‌های آبریز کشور و هشدارهای لازم در خصوص سیل به ۲۰ رادار هواشناسی در کشور نیاز داریم.

سحر تاجبخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تقویت شبکه ایستگاه‌های باران‌سنجی موجود را ضروری خواند و گفت: اگر بخواهیم این اتفاق صورت گیرد باید شبکه را به رادارهای هواشناسی مجهز کنیم که اضافه کردن هر رادار هزینه بالایی برای سازمان در بر دارد؛ به‌طوری‌که قیمت هر رادار هواشناسی هم‌اکنون در حدود ۳۲ میلیارد تومان است که با درنظر گرفتن هزینه مربوط به ساخت ابنیه مورد نیاز تا ۴۵ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده ۳۰ حوزه آبریز اصلی و ۳۰۰ حوزه آبریز فرعی در کشور وجود دارد و این رادارها برای پایش و پیش‌بینی نقطه‌ای سیلاب در حوزه‌های آبریز فرعی مورد نیاز است؛ به‌صورت کلی دست‌کم باید ۳۰ رادار هواشناسی در کشور داشته باشیم در حالی‌که هم‌اکنون تنها ۱۰ رادار در کشور وجود دارد و برای پایش بهتر و دقیق‌تر حوزه‌های آبریز و پیش‌بینی‌های مرتبط با سیل به ۲۰ رادار دیگر نیاز داریم.

تاجبخش‌مسلمان با اشاره به اینکه قیمت هر ایستگاه باران‌سنجی نیز در حدود یک‌صد میلیون تومان است، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم این ایستگاه‌ها را تا جایی که منابع مالی سازمان اجازه می‌دهد، تجهیز کنیم تا از این طریق دیدبانی زمینی برای هشدار سیل در حوزه‌های آبریز کشور تقویت شود. 

وی گفت: زیرساخت‌های برخی از رادارهای موجود نیز مشکلاتی دارد که باید ارتقا یابد اما با توجه به مشکلات کنونی در کشور شرکت‌های خارجی در این زمینه همکاری نمی‌کنند. 

تاجبخش مسلمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مباحث مربوط به به‌روز رسانی و افزایش ایستگاه‌های هواشناسی کشور در شبکه بین‌المللی هواشناسی پرداخت و گفت: در تکمیل شبکه دیدبانی بخش مهمی به عنوان متادیتای ایستگاه‌ها وجود دارد که شامل مواردی نظیر موقعیت جغرافیایی، ارتفاع و شناسنامه تجهیزات ایستگاه‌های هواشناسی است و این متادیتا قرار است از طریق شبکه GBON در سطح دنیا به‌روز شود.

وی از آمادگی سازمان هواشناسی برای افزودن ۵۰ ایستگاه دیگر به تعداد ایستگاه‌های موجود کشور در شبکه جهانی ایستگاه‌های هواشناسی RBSN خبر داد و گفت: باید متادیتای این ایستگاه‌ها را در GBON ثبت کنیم که البته اطلاعات برای این شبکه ارسال شده و منتظر پاسخ هستیم.