شناسهٔ خبر: 72207 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی قم اعلام کرد:

ضرورت توجه به پیوست‌های اقلیمی و زیست محیطی در طرح‌های جدید تولید مسکن

جلسه قم حسن صبوری گفت: در طرح های جدید تولید مسکن، پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی و نیز توجه به زیبایی شهر و نشاط اجتماعی شهروندان مورد تاکید است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری در سومیند جلسه شورای تامین مسکن استان اظهار داشت: تعداد ۳۶۶ واحد از تعهد استان در خصوص طرح مسکن مهر باقی‌مانده که از این تعداد ۲۲۴ واحد در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان این که عمران و ساخت مساکن مهر در شهر قم تا حد زیادی انجام شده است، و مسائل غیر عمرانی در طولانی شدن پروسه مسکن مهر دخیل بوده اند، افزود: تعداد ۱۴۲ واحد از تعهدات باقی مانده مسکن مهر در محاکم قضایی در حال بررسی است.

صبوری ادامه داد: ساخت واحدهای دارای پرونده قضایی نیز  در حال اتمام است و امیدواریم با پایان یافتن احداث این واحدها، پرونده مسکن مهر در استان بسته شود. 

وی خاطرنشان کرد: تعداد کل واحدهای مسکن مهر تعهد شده در استان قم، ۴۳ هزار و ۵۰۴ واحد است که تاکنون ۴۳ هزار و ۱۳۸ واحد آن افتتاح‌شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: تعداد واحدهای تعهد شده در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در این استان، ۲ هزار و ۲۰۸ واحد و در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۴۱ هزار و ۲۹۶ واحد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اراضی ۳۲ و ۴۸ هکتاری منطقه پردیسان مربوط به شرکت بازآفرینی شهری ایران است که باید پشتوانه بافت فرسوده قم قرار بگیرد.

صبوری توضیح داد: سیاستی که در این زمینه وجود دارد این است که این اراضی به‌صورت خام، یعنی زمین واگذار نشود و ساخت‌وساز صورت بگیرد، ارزش‌افزوده پیدا کند و سپس پشتوانه احیای بافت فرسوده قرار بگیرد.

وی گفت: اجرا و آماده‌سازی این ۲ قطعه زمین مانند تاسیسات، زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت برعهده شهرداری قم است و طرح‌های مسکن به‌منظور افزایش ارزش‌افزوده آن، در این اراضی اجرا خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان تاکید کرد: در مسکن های جدید که در قالب طرح های مشارکتی و اقدام ملی تولید و احداث می شوند، توجه ویژه به مسائل زیست محیطی، اقلیم شهر، معماری، ترافیک و مناسب سازی برای معلولین در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در این جلسه گزارشی اجمالی از اقدام‌های صورت گرفته در زمینه مسکن مهر استان، طرح اقدام ملی مسکن کلان‌شهر قم و همچنین طرح‌های مشارکتی و پیمانی سال جاری در این استان ارائه شد و در این موارد بحث و بررسی صورت گرفت و مسئولان و کارشناسان دیدگاه‌ها، نظرها و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.