شناسهٔ خبر: 72210 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس؛

اجرا، تکمیل و بهره‌برداری از راه‌آهن زاهدان-چابهار باعث توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور می‌شود

علیم یارمحمدی علیم یار محمدی با تقدیر و تشکر از رهبر معظم انقلاب برای موافقت با برداشت از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه راه‌آهن زاهدان-چابهار، گفت: به طور حتم اجرا، تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه، موجب توسعه اقتصادی استان سیستان و بلوچستان و کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیم یارمحمدی،  عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، گفت: در شرایط کنونی برنامه‌ریزی دقیق و جامعی برای توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور صورت گرفته و حجم سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این بخش قابل قبول است، اما اثرگذاری مثبت این منطقه بر اقتصاد کشور الزامات دیگری نیز دارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از الزامات مهم و اساسی در این بخش، تکمیل پروژه راه‌آهن زاهدان به چابهار است، زیرا با وضعیت فعلی نمی‌توان حجم بالایی از کالاهای صادراتی و وارداتی را بارگیری و تخلیه و سپس آن‌ها را منتقل کرد.

یارمحمدی افزود: در شرایط کنونی جاده‌های استان سیستان و بلوچستان ظرفیت لازم برای انتقال حجم بالای کالا را ندارد و این مسئله موجب افزایش تصادفات جاده‌ای شده است، از این رو دولت و مجلس باید از ابزارهای مختلف برای سرعت بخشیدن به پروژه راه‌آهن استفاده کنند.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی بر اساس آمارها حدود ۸/۵ میلیون تن کالا در بندر چابهار تخلیه و بارگیری می‌شود، حال طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حدود ۶ میلیون تن آن باید از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا شود.

به‌ گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی پروژه راه‌آهن زاهدان-چابهار حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق گزارش‌های ارائه شده، تکمیل آن به حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. موافقت مقام معظم رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی جهت تزریق اعتبار برای تکمیل این پروژه می‌تواند بسیار موثر و راهگشا باشد.