شناسهٔ خبر: 72308 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان:

لزوم فعال‌تر شدن اقتصاد خرد کشور با توسعه هرچه بیشتر بنادر کوچک / رشد مثبت ۴درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر هرمزگان

بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته قطعاً ضرورت دارد برای تبادلات اقتصادی هرچه بیشتر در نوار ساحلی حاشیه خلیج‌فارس اقتصاد خرد فعال‌تر کار را پیش برده و توسعه پیدا کند.

اله مراد عفیفی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص بحث فعال شدن هرچه بیشتر بنادر کوچک با واگذاری به بخش خصوصی و طرح پایش آن‌ها که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام‌شده است، اظهار داشت: در هرمزگان به‌جز سه بندر اصلی یعنی رجایی، باهنر و لنگه شاهد بنادر کوچکی حدفاصل این بنادر در سواحل مکران هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته قطعاً ضرورت دارد برای تبادلات اقتصادی هرچه بیشتر در نوار ساحلی حاشیه خلیج‌فارس اقتصاد خرد فعال‌تر کار را پیش برده و توسعه پیدا کند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته سازمان بنادر و دریانوردی زیرساخت‌های مناسبی را در بنادر کوچک کشور ایجاد کرده است که با پایش مجدد آن‌ها این آمادگی وجود که به بخش خصوصی واگذار شده و اقدام به بهره‌برداری شود.

عفیفی پور تصریح کرد: آمارهای دریافتی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ بابت اقدامات صورت گرفته در بنادر کوچکی همچون جاسک، سیریک و شیو نشان می‌دهد که فعالیت در آن‌ها به‌خصوص در حوزه صادرات افزایش پیداکرده است. این موضوع قطعاً نشان‌دهنده اقدامات مناسب انجام‌گرفته در توسعه هرچه بهتر زیرساخت‌ها در بنادر کوچک است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در ادامه با اشاره اهمیت ایجاد زیرساخت در بنادر کوچک و تبعات مثبتی که به همراه خواهد داشت، گفت: بدون شک این توسعه زیرساخت‌ها در بنادر کوچک در ابتدا باعث توسعه اقتصادی در حاشیه خلیج‌فارس، رونق معیشت مردم ساحل‌نشین، تثبیت جمعیت و ارتقای زندگی را به همراه خواهد داشت و در مرحله بعد توسعه اقتصادی کشور را با رشد صادرات به همراه خواهد داشت.

اله مراد عفیفی پور در خصوص عملکرد مجموعه ۷۱ بندر استان هرمزگان در دوره زمانی پنج ماه نخست سال ۹۸، اظهار داشت: از مجموع ۴۱ میلیون و ۷۷۷ هزار تن کالای تخلیه و بارگیری شده، ۲۸ میلیون و ۱۲۲هزار و ۳۳۰  تن مربوط به کالاهای غیرنفتی با رشد ۸ درصدی و ۱۳ میلیون و ۸۳ هزار و ۵۱۵ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

وی حجم صادرات غیرنفتی از طریق بنادر تجاری این استان را ۱۷ میلیون و ۶۴۰  هزار و ۷۸۰ تن با رشد ۱۳,۹ درصدی اعلام کرد و افزود: از آغاز سال ۹۸ تا ابتدای شهریورماه جاری، یک‌میلیون و ۵۷۷ هزار و ۵۰۷ تن از این کالاها، با رشد مثبت  ۲۴,۶ درصدی ترانشیپ و یک‌میلیون و ۵۷۴ هزار و ۶۳۴ تن نیز ترانزیت شد.

عفیفی پور از کابوتاژ (کران بری) سه میلیون و ۵۱۳ هزار و ۱۹۸ تن با افزایش ۶,۶ درصدی و همچنین واردات سه میلیون و ۴۱۷ هزار و ۸۳۸ تن کالای غیرنفتی در بنادر این استان خبر داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم صادرات فرآورده‌های نفتی در بنادر این استان را پنج میلیون و ۷۴ هزار و ۴۳۲ تن اعلام کرد و گفت: طی مدت یاد شده، ۳۴ هزار و ۳۰۰ تن، با افزایش چشمگیر ۵۸,۴ درصدی در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته، ترانزیت و هشت میلیون و ۵۴۳ هزار و ۷۵۳ تن، کابوتاژ شد که در این بخش رشد ۷,۷ درصدی به ثبت رسید.

وی اظهار داشت: در دوره زمانی پنج‌ماهه نخست سال جاری، ۶۸۱ هزار و ۳۴ TEU کانتینر (هر تی.ای. یو معادل یک کانتینر بیست فوت) در مجموعه بنادر بازرگانی این استان تخلیه و بارگیری شد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از پهلوگیری ۳۴ هزار و ۴۴۸ فروند شناور در بنادر این استان خبر داد و گفت: از این رقم، دو هزار و ۱۱۱فروند شامل کشتی‌های بالای هزار تن و ۳۲ هزار و ۳۳۷ فروند از شناورهای پهلو گرفته در این بنادر، زیر هزار تن وزن داشته است.

عفیفی پور هرمزگان را پایتخت مسافرت‌های دریایی ایران توصیف کرد و گفت: از آغاز امسال تا ابتدای شهریورماه جاری که یک دوره زمانی پنج‌ماهه را شامل می‌شود، ترابری هشت میلیون و ۴۸۳ هزار و ۴۴ نفر سفر در بنادر و پایانه‌های مسافری دریایی این استان به ثبت رسید. که رشد مثبت ۷,۷درصدی را شاهد بودیم.