شناسهٔ خبر: 7243 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شهر جدید رامشار به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

انتقال آب به شهر جدید رامشار تا پایان امسال/ واحدهای مسکن مهر رامشار امسال واگذار می‌شود/ آغاز طرح ایجاد شهر جدید تیس از سال جاری

شهرجديد رامشار مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید رامشار از تکمیل طرح انتقال آب به شهر جدید رامشار در استان سیستان و بلوچستان تا پایان امسال خبر داد و گفت: طرح ایجاد شهر جدید طیس نیز از سال جاری آغاز می‌شود.

محمدرضا میر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه شهر جدید رامشار بر اساس ملاحظات طرح منطقه‌ای سیستان و بلوچستان و بر اساس مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری کشور برای اسکان ۶۰ هزار نفر از مازاد جمعیت شهری این استان مکانیابی شد گفت: محدوده این شهر بر اساس طرح جامع مصوب بالغ بر ۶۰۰ هکتار و حریم اراضی برای این شهر نیز ۱۰ هزار متر مربع است.

وی با بیان اینکه ۸۰۴ واحد مسکونی در شهر جدید رامشار در قالب طرح مسکن مهر در حال ساخت است، گفت: به دلیل ایجاد مشکلات در تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر و تعلل دستگاه‌های خدمات‌رسان، تکمیل پروژه‌ها در این شهر برای مدتی دچار وقفه و موجب تاخیر در واگذاری این واحدها به متقاضیان شد اما با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته واحدهای مسکونی مهر دارای متقاضی قطعا تا پایان امسال تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید رامشار با بیان اینکه باید نگاه خاص و ویژه‌ای به این شهر شود گفت: مسائل و مشکلات اشتغال و اقلیمی در منطقه سیستان و بلوچستان به گونه‌ای است که برخی از ساکنان در حال ترک استان هستند و تحت تاثیر این مشکلات، جمعیت‌پذیری شهر جدید رامشار نیز دچار مشکل شده؛ بنابراین جمعیتی که برای جذب در شهر جدید رامشار پیش بینی‌شده بود در واقع در حال ترک منطقه هستند؛ به عبارتی رشد جمعیت سیستان و بلوچستان حتی از حالت طبیعی خود به مراتب کمتر شده است.

وی درباره وضعیت اشتغال شهر جدید رامشار گفت: شرکت عمران و دستگاه‌های وابسته به وزارت راه و شهرسازی وظایف خاص خود را دارند و تامین اشتغال در شهرهای جدید مستقیما وظیفه این وزارتخانه و شرکت عمران شهرهای جدید نیست.

میر به خدمات روبنایی شهر جدید رامشار اشاره کرد و افزود: علی‌رغم وسعت کم، اما این شهر یکی از کامل‌ترین خدمات روبنایی را متناسب با ساخت و ساز منطقه دارد؛ فضاهای مذهبی، آموزشی، درمانی، انتظامی، فرهنگی، فضاهای ورزشی و فضای سبز در این شهر ایجاد شده است.

تکمیل طرح انتقال آب به رامشار تا پایان امسال

میر از تکمیل طرح انتقال آب به شهر جدید رامشار تا پایان امسال خبر داد و گفت:‌ شبکه آبرسانی در داخل شهر جدید رامشار وجود دارد اما آب مورد نیاز این منطقه با استفاده از منابع محدود و به صورت موقت تامین می‌شود به طوریکه بخشی از این منابع از شبکه آب روستایی سیستان و بلوچستان تامین و بخشی نیز خریداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید رامشار ادامه داد: طرح انتقال آب به شهر جدید رامشار با ظرفیت ۲۳۵ لیتر بر ثانیه، توسط خط لوله‌ای به قطر ۵۰۰ میلی متر و با شبکه‌ای به طول ۳۸ کیلومتر در حال اجرا است تا آب مورد نیاز رامشار را از منابع و مخازن دریاچه "چاه نیمه" به شهر جدید انتقال دهد.

احداث دو واحد صنعتی برای توسعه اشتغال

میر از احداث کارخانه صنعتی لاستیک سازی در شهر جدید رامشار با ظرفیت اشتغال ۱۳۰۰ نفر خبر داد و گفت: همچنین ایجاد یک مرغداری در این شهر در دستور کار است؛ برای احداث این واحدهای صنعتی وظیفه شرکت عمران تامین عرصه و تامین خدمات مربوطه است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

ایجاد منطقه آزاد در شهر جدید رامشار

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید رامشار در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت ایجاد منطقه آزاد در این شهر گفت: با ایجاد این منطقه، رامشار در کانون اراضی منطقه آزاد قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ایجاد منطقه ویژه در شهر جدید رامشار در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در سال ۹۰ نیز توسط دولت ابلاغ و شرکت عمران رامشار به عنوان سازمان مسئول منطقه معرفی شد؛ اما با توجه به مشکلات مهاجرت ساکنان سیستان و  بلوچستان و همچنین با توجه به اینکه فعالیت خاصی در حوزه منطقه ویژه انجام نشده اخیرا ایجاد منطقه آزاد به جای منطقه ویژه در دستور کار قرار گرفت و قرار شده گزارش توجیهی از طرف استان این موضوع ارائه شود.

آغاز طرح ایجاد شهر جدید طیس از سال جاری

میر که مدیریت شهر جدید طیس را نیز بعد از تاسیس بر عهده دارد، در بخش دیگری از اظهاراتش از آغاز طرح ایجاد شهر جدید طیس در نسل نوی شهرهای جدید در سال جاری خبر داد و گفت: شهر جدید طیس بر اساس ملاحظات طرح منطقه شهری چابهار در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید رامشار ادامه داد: به دنبال رونق فعالیت در منطقه آزاد، افزایش ظرفیت بنادر محدوه چابهار، رونق صید و صیادی و فعالیت‌‌های بندری، پیش بینی شده ۱۵۰ هزار نفر از مازاد جمعیت شهر چابهار در شهر جدید طیس استقرار پیدا کنند.

وی گفت: با تاکید وزیر راه و شهرسازی و دستور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، تهیه و تدوین طرح جامع شهر جدید طیس در اولویت های کاری قرار گرفته است.

میر موقعیت قرارگیری اراضی شهر جدید طیس را از ظرفیت‌های این شهر عنوان کرد و گفت: اراضی شهر جدید طیس به وسعت ۴۳۸۰ هکتار در ضلع شمالی خلیج چابهار قرار گرفته و از موقعیت ممتازی برخوردار است به طوریکه نوار ساحلی اراضی این شهر حدود ۱۱ کیلومتر است که در شرایط بسیار ایده‌آل مکانیابی شده و ظرفیت بسیار مناسبی را برای فعالیت‌های گردشگری و استفاده از این ساحل به وجود آورده است. /

نظر شما