شناسهٔ خبر: 72462 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان خبر داد؛

تکمیل ۱۰۰ درصدی ۱۳ هزار واحد سیل‌زده خوزستان/۳۵۰۰ واحد تعمیری سیل زده تا پایان مهرماه به اتمام می‌رسد

سیل نصرالله دهقانی از تکمیل ۱۰۰ درصدی ۱۳ هزار واحد تعمیراتی سیل‌زده خوزستان خبر داد و گفت: اعتبار تسهیلات مناطق سیل‌زده خوزستان بالغ بر ۵۰۰ میلیاردتومان است که پرداخت ۳۸۰ میلیاردتومان از این رقم برای ۱۲ هزار واحد عقد قرارداد شده انجام شده است.

نصرالله دهقانی رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین روند بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زده خوزستان، گفت: تاکنون ۲۰۱۸۴ واحد خسارت دیده در سیستم پایش ثبت شده که از این تعداد ۱۶۵۰۰ واحد تعمیری و ۳۶۰۰ واحد احداثی هستند.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان با اعلام این مطلب که تاکنون از ۱۶۵۰۰ واحد تعمیراتی، تعمیرات ۱۳ هزار واحد به صورت ۱۰۰ درصد اتمام رسیده است، افزود: ۳۵۰۰ واحد تعمیراتی سیل‌زده باقیمانده نیز از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند و پیش بینی ما این است که این تعداد واحد تا پایان مهرماه به اتمام برسند.

دهقانی خاطرنشان کرد: در ارتباط با احداثی ها منتظر مناسب شدن هوا هستیم تا امکان فعالیت در هوای باز و‌ آزاد فراهم شود.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین اعلام کرد: بازسازی واحدهای مسکونی که جزو احداثی شناسایی شده‌اند روند مناسبی دارند و تاکنون ۲۲۴۱ مورد پیاده کردن نقشه‌ها و پی‌کنی انجام شده است. همچنین حدود ۱۴۸۱ واحد هم در مرحله آرماتوربندی، پی‌کنی و کرسی‌چینی و شناژ قرار دارند که امیدواریم با بهتر شدن هوا، شرایط نیز بهتر شود.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان یادآور شد: برنامه زمانبندی برای اتمام واحدهای تعمیری که ۱۴۵۰۰ واحد اعلام شده بود تا پایان شهریورماه بود که اخیرا و در یک ماه گذشته ۲هزار مورد به واحدهای تعمیراتی بر اساس بازدیدها و اعتراض‌هایی که انجام شده بود به تعمیراتی اضافه شد و برنامه ما این است که مجموع ۱۶۵۰۰ واحد تعمیراتی تا پایان مهرماه به اتمام برسند.

دهقانی در خصوص آخرین روند تشکیل پرونده واحدهای مسکونی در بانک‌ها نیز گفت: تاکنون ۱۹ هزار پرونده معرفی به بانک داشتیم که از این تعداد ۱۵ هزار واحد مربوط به احداث تعمیرات است که از این ۱۵۰۰۰ واحد در حدود ۱۲ هزار واحد منجر به عقد قرارداد شده است.

وی افزود: مابقی ۱۹ هزار واحد که چهار هزار واحد هستند جزو معیشتی‌ها به شمار می‌روند که از این تعدادمعیشتی نیز ۲ هزار واحد عقد قرار داد شده است. به همان تعدادی که عقد قرارداد شده است پرداخت‌ها نیز از سوی بانک صورت گرفته است.

دهقانی ادامه داد: تاکنون ۵۰ میلیاردتومان بلاعوض به مردم سیل‌زده پرداخت شده است و این مقدار غیر از تسهیلات بانکی بوده است.

رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان خاطرنشان کرد: اعتبار تسهیلات مناطق سیل‌زده خوزستان بالغ بر ۵۰۰ میلیاردتومان است که پرداخت ۳۸۰ میلیاردتومان از این رقم برای ۱۲ هزار واحد عقد قرارداد شده انجام شده است.

دهقانی در خصوص جابه جایی روستاها و واحدهای مسکونی که باید جابه جا شوند اعلام کرد: نزدیک به ۳۰۰ شهر و روستای خوزستان تحت‌تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار گرفتند که مشخصا ۱۸۰ روستا یا دچار سیل شدند یا در محاصره آب بودند.

قرارداد مطالعاتی برای روند بازسازی روستاهای تحت‌تاثیر سیلاب حاصل از رودخانه‌های دز، کارون و کرخه با دانشگاه شهیدچمران اهواز منعقد شده است که بر اساس مطالعات انجام شده هیچکدام از ۳۳ روستای بحرانی استان جابه‌جا نمی‌شوند و با یکسری از تمهیدات و ایمن‌سازی‌ها، روستاها درجاسازی خواهند شدوی ادامه داد:  از ۱۸۰ روستایی که باید کارهای بازسازی روی آنها انجام می‌شد، حدود ۳۳ روستا از روز اول بحرانی تشخیص داده شدند. بعد از فروکش کردن آب و سیلاب با دانشگاه شهید چمران اهواز قرارداد مطالعاتی برای روند بازسازی روستاهای تحت تاثیر سیلاب حاصل از رودخانه های دز، کارون و کرخه را منعقد کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هیچکدام از روستاها به دلایل فنی، اجتماعی و امنیتی، معیشتی و قابل جابه‌جایی نیستند.

رییس ستاد هماهنگی مناطق سیل زده خوزستان همچنین گفت: به پیشنهاد دانشگاه شهید چمران اهواز، یکسری رقوم ارتفاعی تعریف شد و بر اساس آن معین شد تا کف خانه های مردم باید بالا بیاید و از این منظر، هیچ روستایی نباید جابه جا شود و از محل زمین کشاورزی خود فاصله بگیرد.

دهقانی تاکید کرد: با یکسری از تمهیدات و ایمن سازی‌ها، روستاها درجاسازی خواهند شد.