شناسهٔ خبر: 72543 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی ۱۰۰۷ هکتار بافت فرسوده دارد/ تخصیص ۱۷۶۰ فقره تسهیلات بازآفرینی تا سال ۱۴۰۰ به استان

مهدی جعفری  مهدی جعفری با بیان اینکه هزار و هفت هکتار بافت فرسوده در استان خراسان جنوبی وجود دارد، سهم تسهیلات بازآفرینی این استان تا سال ۱۴۰۰ را هزار و ۷۶۰ فقره عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی جعفری، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه بحث بازآفرینی شهری چند سالی است در سطح کلان کشور مورد توجه قرار گرفته است، افزود: سال‌های اخیر خدمات خوبی در بخش زیربنایی و روبنایی در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۲۲۵ هکتار از سکونت‌گاه‌های غیر رسمی استان در شهرستان بیرجند قرار دارد، افزود: محلات هدف بازآفرینی در شهر بیرجند ۶۵۴ هکتار، بافت فرسوده ۴۹۱ هکتار و ۱۳۶ هکتار بافت تاریخی مرکز استان است.

جعفری از سکونت ۱۱۰ هزار نفر از جمعیت هفت شهر این استان در محلات هدف بازآفرینی شهری خبر داد و عنوان کرد: در خراسان‌ جنوبی، انبوه‌سازان تمایلی برای ساخت و ساز در محلات هدف بازآفرینی شهری ندارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازآفرینی شهری در استان در نظر گرفته شد که ۲۰ درصد این اعتبار به استان تخصیص پیدا کرد، گفت: در سال گذشته ۹۷ پروژه بازآفرینی شهری به استان واگذار شد که از این تعداد ۴۲ پروژه در دست اجرا و ۲۱ پروژه به مناقصه رفته اما اجرایی نشده است.

جعفری، سهمیه تسهیلات بازآفرینی این استان تا سال ۱۴۰۰ را حدود یک هزار و ۷۶۰ واحد عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط سخت اقتصادی مردم از این طرح استقبال خوبی نکرده‌اند و با توجه به شرایط مالی نامناسب مردم درخواست در نظر گرفتن یارانه ساخت یا طولانی شدن دوران مشارکت برای استان را داریم.

وی یادآور شد: با همکاری ستاد فرمان امام خمینی (ره) قرار است یک هزار واحد مسکونی ساخته شود که ۸۵۰ واحد سهم بیرجند است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی با اشاره به ارزش پایین املاک در بافت‌های فرسوده افزود: حدود ۲۵ درصد جمعیت مراکز استان و شهرهای پر جمعیت در وضعیت بدمسکنی هستند و باید مردم بیش از پیش به ساخت مسکن نو تشویق شوند.

به گزارش ایرنا، کاهش نرخ سود دوران مشارکت و فروش اقساطی با مدت طولانی‌تر ، اختصاص یک میلیارد تومان به مرمت محور خواجه‌ها در بافت تاریخی بیرجند، توجه بیشتر به محله سردشت  فردوس، استفاده از تعاونی های مسکن موفق استان در پروژه‌های بازآفرینی شهری، تحلیل مجدد گسل های شهر بیرجند برای رفع موانع توسعه شهر از جمله درخواست‌ها و پیشنهادهای مطرح شده در این نشست بود.