شناسهٔ خبر: 72594 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

جابه‌جایی کالا در غرب هرمزگان از ۳,۲میلیون تن فراتر رفت / افزایش ۱۳ درصدی ترانزیت خودرو/ انتقال ایمن ۲۴۳ هزار مسافر و گردشگر دریایی

بندر لنگه مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه گفت: بیش از ۳ میلیون تن انواع کالا در منطقه غرب هرمزگان جابجا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قاسم عسکری نسب با تشریح کارنامه آماری بندر لنگه و بنادر وابسته آن در دوره زمانی پنج ماهه نخست سال ۹۸، اظهار داشت: در مجموع ۳ میلیون و۲۶۴ هزار و ۲۶۶ تن انواع کالا در بنادر غرب استان هرمزگان با مرکزیت بندر لنگه تخلیه و بارگیری شد که ۷۸۳ هزار و ۷۴۴ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۵۲۲ تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

وی با اشاره به صادرات ۳۲۸ هزار و ۲۸۴ تن کالای غیر نفتی در این بنادر افزود: از این میزان، حجم صادرات محصولات کشاورزی، دامی و احشام در بندرلنگه رقمی بالغ بر ۱۰۶ هزار و ۹۸ تن است.

مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه حجم واردات غیرنفتی در سال جاری را ۲۷ هزار و ۲۱ تن اعلام کرد و گفت: این رقم در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۴ درصدی داشته است.

 ترانزیت غیرنفتی ۱۴ درصد افزایش یافت

عسکری نسب اظهار کرد: در دوره زمانی پنج ماه گذشته، حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی به ۱۳۶ هزار و ۱۶۱ تن رسید که عمده آن خودرو بوده و نشانگر رشد ۱۴ درصدی در این بخش از عملیات بندری است.

رشد ۱۳ درصدی ترانزیت خودرو

وی ضمن اشاره به جابه‌جایی ۶۶ هزار و ۲۳۵ دستگاه خودروی ترانزیتی در پنج ماه سال جاری، از رشد ۱۳ درصدی این بخش از فعالیت های بندری خبر داد.

رشد ۱۱ درصدی کران بری فرآورده های نفتی

مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه در بخش دیگری از اظهاراتش حجم صادرات فرآورده های نفتی در بنادر غرب هرمزگان را یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۶۴۳ تن اعلام کرد و گفت: در این مدت، یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۸۷۲ تن از این گونه محموله های تجاری، به صورت رویه کابوتاژ(کران بری) جابه‌جا شد که رشد ۱۱ درصدی داشته است.

تردد شناورها به بنادر ۱۸ درصد افزایش یافت

عسکری نسب تعداد شناورهای ورودی به بنادر غرب هرمزگان را ۲۴ هزار و ۹۲۸ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، ظرفیت بارگیری ۵۱۰ فروند شناور، بالای هزار تن و ۱۱ هزار و ۸۳۲ فروند از شناورهای پهلو گرفته در این بنادر، زیر هزار تن بوده که این میزان نمایانگر رشد ۱۸ درصدی است.

ترابری ایمن ۲۴۳ هزار نفر در مسیرهای داخلی و بین المللی 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، این مقام مسئول با اشاره به روند مثبت ترابری مسافران دریایی در آب های سرزمینی و جزایر خلیج فارس گفت: از آغاز سال جاری تاکنون، بیش از ۲۴۳ هزار و ۸۴۷ هزار نفر مسافر و گردشگر از بنادر لنگه، آفتاب و چارک به مقصد کیش، ابوموسی و سایر جزایر خلیج فارس جابجا شدند که بندرلنگه با ترابری بیش از ۲۸ هزار نفر مسافر، توانست رشد ۶۸ درصدی را به ثبت برساند.

 مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه خاطرنشان کرد: این بندر در بخش حمل و نقل مسافران دریایی در مسیرهای بین المللی(به مقصد بنادر کشور امارات متحده عربی) با ثبت ترابری ۱۵ هزار و ۸۹۵ مسافر توانست رشد ۹ درصدی را به ثبت برساند.