شناسهٔ خبر: 72640 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی:

فعالیت‌های هواشناسی کاربردی(تهک) به حفظ منابع خراسان‌شمالی کمک کرده است

مجید بیجندی مجید بیجندی با تشریح فعالیت‌های سامانه تهک گفت: فعالیت‌های ما در حوزه هواشناسی کاربردی(تهک) به حفظ منابع استان خراسان‌شمالی کمک کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید بیجندی، ضمن ارائه پیش‌بینی هواشناسی چند روز آینده گفت: در حوزه میان‌مدت و پیش‌بینی فصلی انتظار می‌رود بارش استان در مهر ۱۳۹۸ در حد نرمال باشد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به ضریب وقوع ۶۵ درصد پیش‌بینی‌های فصلی، افزود: در آبان‌ماه بارش استان حدود ۳۰ میلیمتر و در آذرماه بیش از ۱۰ میلیمتر برآورد شده است.

بیجندی در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌های بهار توانسته است کم آبی سال‌‌های گذشته را جبران کند، عنوان کرد: نسبت به سال‌های گذشته افزایش بارش خوبی را در استان داشته‌ایم و میانگین بارش استان تا ۲۳ شهریور سال جاری، ۹۸ درصد نسبت به سال زراعی گذشته و نسبت به آمار بلندمدت ۵۰ درصد افزایش داشته است اما به دلیل اینکه خشکسالی روندی آرام و تدریجی دارد، این میزان بارش جبران خشکسالی سال‌‌های گذشته نیست.

به گزارش سازمان هواشناسی، مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح سامانه تهک پرداخت و گفت: در این سامانه بر اساس نیاز کاربر محصول تولید می‌شود و در حوزه‌های انرژی و کشاوزری و جوامع مختلف فعالیت دارد؛ در یک سال گذشته با همکاری دستگاه‌های مختلف استان به تولید محصولات کاربرمحور نموده است و استعلام از دستگاه‌های مختلف سامانه تهک در بخش کشاورزی قریب به ۵۹ درصد و درحوزه عشایری ۱۶۰ میلیارد ریال و در بحث کاهش هزینه سبد برق ۱۷.۶ میلیارد ریال اعلام شده است که نشان می‌دهد فعالیت‌های ما در حوزه تهک به حفظ منابع استان کمک کرده است.