شناسهٔ خبر: 72716 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد

ضوابطِ روش‌های نگهداری از ۲۳ میلیون واحد مسکونی تدوین می‌شود / تشریح جزئیاتی از مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان

محمد شکرچی زاده محمد شکرچی‌زاده با اعلام اینکه مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان با عنوان نگهداری و مراقبت از ساختمان‌های موجود به زودی رونمایی می‌شود، گفت: بهبود وضعیت ۲۳ میلیون واحد مسکونی موجود از نظر نگهداری و مراقبت، مستلزم قوانین و روش‌هایی است که اگرچه الزام آور نیستند، اما برای کاهش خطرات ناشی از حوادث طبیعی و انسان ساخت راهگشا خواهند بود.

محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص تدوین مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان که قرار است به زودی رونمایی شود، با اعلام این مطلب که مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان به مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها اختصاص دارد، گفت: مبحث ۲۲ مقررات ملی وکنترل ساختمان که به موضوع نگهداری و مراقبت از ساختمان ها اختصاص دارد عملا این امکان را نمی دهد که ساختمان‌های موجود را که ۲۳ میلیون واحد مسکونی است، بتوانیم به وضعیت مناسبی برسانیم.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: به همین دلیل این پیشنهاد در شورای تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان مطرح شد که به منظور بهبود وضعیت ساختمان‌های موجود هم از حیث آتش‌سوزی، زلزله و آسانسور پیشنهاداتی را مطرح کنیم که با هزینه قابل قبول وضعیت ساختمان های موجود در این سه مساله (آتش‌سوزی، زلزله و آسانسور) بهتر شود.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه در صورت تصویب و ابلاغ مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان، این مبحث الزام‌آور نخواهد بود، توضیح داد: چنانچه مالکان علاقمند باشند تا ساختمان‌های خود را از نظر آتش‌سوزی، زلزله و آسانسور بهبود بدهند  این مبحث کمک می‌کند تا چگونگی استفاده از روش‌های ساده و ارزان در اختیار مالکان قرار بگیرد.  

 وی خاطرنشان کرد: هنوز قانون به ما این اجازه را نمی‌دهد که مالکان ساختمان‌های موجود را ملزم کنیم تا ساختمان های موجود خود را از نظر آتش سوزی، زلزله و آسانسور، مقاوم کنند.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته مراقبت و نگهداری از ساختمان‌های موجود و نه جدیدالاحداث الزامی است، اظهار امیدواری کرد تا با بالابردن انتظارات مردم این مبحث نیز الزام آور شود وکمتر شاهد خسارات در ساختمان های موجود در صورت بروز حوادث طبیعی و حوادث انسان‌ساز باشیم.