شناسهٔ خبر: 72723 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

ظرفیت پارکینگ پایانه شلمچه تا ۴۰ هزار خودرو در حال گسترش است/ افزایش ۵۰ درصدی گیت‌های ورود و خروج

وزیر-شلمچه محمد اسلامی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی گیت‌های ورود و خروج پایانه مرزی شلمچه گفت: سال گذشته در پایانه شلمچه برای حدود ۲۰ هزار خودرو فضا پیش‌بینی شده بود و در حال حاضر ظرفیت پارکینگ‌های این پایانه تا ۴۰ هزار خودرو در حال گسترش است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، در جریان بازدید از پایانه مرزی شلمچه در سفر به خوزستان گفت: عملیات بهره‌برداری و توسعه در این پایانه همزمان در حال انجام است و در حال حاضر هم زائران و مسافران در حال تردد هستند و هم بخش عمرانی که وظیفه توسعه این پایانه را به‌عهده دارد، در حال انجام فعالیت‌های عمرانی است.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و با توجه به تحلیل‌های آماری که در ستاد اربعین انجام شده است، بر ضرورت گسترش فضاهای این پایانه و گیت‌های ورودی کنترل گذرنامه تاکید کردند.

اسلامی افزود: بر اساس این پیش‌بینی‌ها امروز شاهد گسترش ۵۰  درصدی هم در ظرفیت گیت‌های ورود و خروج و هم در دیگر فضاهای مورد استفاده و بهره برداری زائران هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در اربعین امسال خودروهای بیشتری نسبت به سال گذشته به این پایانه بیایند گفت: سال گذشته برای حدود ۲۰ هزار خودرو فضا پیش‌بینی شده بود و در حال حاضر ظرفیت پارکینگ‌های این پایانه تا ۴۰ هزار خودرو در حال گسترش است.

اسلامی در ادامه ابراز امیدواری کرد که حداکثر تا ۱۵ روز آینده کل عملیات گسترش پارکینگ‌ها به پایان برسد و برای ۱۷ روزی که دامنه تعریف شده برای مراسم اربعین است زائران بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با توجه به خط آهنی که تا نقطه صفر مرزی احداث شده است، امسال ریل باس نیز از خرمشهر به‌صورت متناوب زائران را از ایستگاه خرمشهر به پایانه شلمچه منتقل کند.

وی با اعلام این خبر افزود: امیدواریم حجمی که برای عبور و مرور زائران که چه با ماشین شخصی و چه با وسایل حمل و نقل عمومی برای مراسم اربعین می‌آیند به گونه‌ای باشد که بتوانیم آن را بر اساس پیش‌بینی‌ها مدیریت کنیم و شاهد رخداد غیرمنتظره‌ای که در پیش‌بینی‌ها دیده نشده است، نباشیم.

اسلامی در پایان گفت: از آنجایی که اتباع غیر ایرانی در گذشته به‌طور عمده از مرز شلمچه عبور می‌کردند، امسال با مصوبات ستاد اربعین، این مسافران از استان خوزستان و از پایانه‌های چذابه و شلمچه عبور خواهند کرد و تمهیدات لازم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.   

وزیر راه و شهرسازی که برای بازدید از پایانه‌های مرزی شلمچه، چذابه و مهران به آبادان سفر کرده است، از پارکینگ ۹۰ هکتاری شلمچه بازدید کرد.

پارکینگ پایانه مرزی شلمچه برای رفاه حال زائران کربلای معلی در حال تدارک و آماده سازی است. در حال حاضر ۶۰ هکتار از این پارکینگ آماده بهره‌برداری و ۳۰ هکتار آن در حال خاکبرداری است، طبق اعلام صورت گرفته از سوی پیمانکار این پروژه با نهایی شدن عملیات عمرانی، پارکینگ شلمچه قابلیت پذیرش ۴۰ هزار خودرو را خواهد داشت.