شناسهٔ خبر: 72799 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

باید زمانبندی مشخصی برای پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران تعیین کنیم/ مصمم هستیم پروژه قطار سریع‌السیر را سریع‌تر بهره‌برداری کنیم

وزیر در سفر به اصفهان محمد اسلامی در سفر به استان اصفهان ضمن بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران با اشاره به اینکه باید زمانبندی جدیدی برای پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران داشته باشیم، گفت: مصمم هستیم این پروژه را هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به استان اصفهان به همراه استاندار، تعدادی از نمایندگان مجلس و مسوولان استانی از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران بازدید کرد و گفت: این پروژه برای وزارت راه و شهرسازی حائز اهمیت است، اما متاسفانه ساخت آن طولانی شده است. 

وی افزود: مجموعه وزارت راه و شهرسازی، ریاست جمهوری و مسوولان استانی مصمم هستند که این پروژه را سریع‌تر بهره‌برداری کنند. نکته حائز اهمیت این است که شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور مسوول ایجاد زیربناهای حمل و نقل است و همه ساز و کارها را در درون خود به صورت متعارف و حرفه‌ای دنبال می‌کند. 

جابه‌جایی ذی‌نفعان و تغییر ضمانت‌نامه‌ها در پروژه وقفه ایجاد کرد

اسلامی بیان کرد: با توجه به جابه‌جایی ذی‌نفعان و تغییر ضمانت‌نامه‌ها که حدود یک و نیم سال به طول انجامید و در پروژه وقفه ایجاد کرد؛ با توجه به شیوه جدید نیاز به ساز و کارهای قبلی نیست و همه موارد به شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل سپرده شده است. برای فعال کردن بخش دوم ال‌سی هم اقدامات اداری لازم انجام و مکاتبات صورت گرفته است. 

از مجریان پروژه انتظار داریم با روحیه و رویکرد متفاوتی پروژه را انجام دهند

وی گفت: نکته بعد مربوط به مشخصات فنی و دستور کارهایی است که پیمانکار باید داشته باشد و باید پیگیری پیوسته‌ای در این زمینه انجام شود تا ظرفیت اجرایی در کارگاه به حداکثر برسد. انتظاری که از مجریان پروژه داریم این است که با روحیه و رویکرد متفاوتی پروژه را انجام دهند و خود را درگیر شرایط قرارداد نکنند. موضوع مهمی که باید به آن توجه شود، مناطقی است که محل عبور و مرور مردم است که حتما باید زیرگذرهای لازم در  این مسیر دیده شود تا مردم به زحمت نیفتند. از طرف دیگر در منطقه دولت‌آباد بخشی که محل عبور اصلی است تا حد امکان در تراز منفی قرار گیرد تا بتوانیم مشکلات و مطالبات مردم پاسخگو باشیم. نکته مهم دیگر در این بخش نقشه مشخصات و اقداماتی است که باید انجام شود. این پروژه جزو پروژه‌های یک کمربند-یک راه است و رییس جمهور چین هم پیش از این در جلسات مختلف اهتمام خود را به این پروژه نشان داده است.

استانداری برای رفع معارضان همکاری کند

وی خطاب به طرف چینی پروژه گفت: امیدواریم این موضوع را نیز دنبال کنید تا بتوان برای این پروژه پشتیبانی مالی فراهم کرد. انتظار داریم مسوولان استانی و استانداری نیز برای رفع معارضان در ۳۰ کیلومتر باقیمانده همکاری کنند و بخش‌هایی از این مسیر که از شهرها عبور می‌کند با مدیریت شهرداری‌ها و مساعدت استاندار سریع‌تر به انجام برسد. 

باید زمانبندی جدیدی برای این پروژه داشته باشیم

وی در پایان گفت: باید زمانبندی جدید برای این پروژه داشته باشیم. برای بخش تهران تا قم مفروضاتی بوده است که در حال تغییر اساسی آن‌ها هستیم؛ به این دلیل که آن مفروضات کار را زمین‌گیر کرده است و نمی‌خواهیم با آن مفروضات ادامه دهیم. فعلا می‌توانیم بخش اصفهان تا قم را که بلامعارض است با سرعت پیش بریم و به موازت آن با تفکر جدیدی بخش قم-تهران را پیش برده و نهایی کنیم و عملیات اجرایی آنجا را شروع کنیم.

در ابتدای این جلسه مجریان ایرانی و چینی این پروژه توضیحاتی در خصوص شرایط و پیشرفت کار ارائه کردند و طرف چینی ابراز امیدواری کرد افتتاح این پروژه به دست وزیر راه و شهرسازی صورت گیرد.