شناسهٔ خبر: 72805 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد

کارگروه‌های تخصصی مدیریت بحران در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشکیل شد/ طرح اصلاح الگوهای کشاورزی برای مقابله با فرونشست زمین در مناطق بحرانی به زودی به هیات وزیران پیشنهاد می‌شود

محمد شکرچی زاده محمد شکرچی‌زاده ضمن اعلام تشکیل کارگروه های تخصصی مدیریت بحران فرونشست در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و بهره مندی از توان متخصصان داخلی و بین المللی در خصوص مدیریت بحران فرونشست، گفت: با تشکیل کارگروه مدیریت بحران فرونشست به زودی پیشنهاد اصلاح الگوهای کشاورزی برای مقابله با فرونشست در مناطق بحرانی برای تصویب در دولت به هیات وزیران پیشنهاد می شود.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص مجموعه اقداماتی که آن مرکز در خصوص کاهش مخاطرات طبیعی از جمله فرونشست در دستور کار قرار داده است، گفت: راهکار اصلی مقابله با فرونشست و گسترش آن و همچنین بهبود وضعیت کنونی، تغییر الگوهای کشاورزی و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری بارندگی‌ها از وضعیت مناسبی نسبت به متوسط بارش‌های سال گذشته برخوردار بوده و درعین حال کشور نتوانست از این بارش‌ها بهره‌برداری لازم را داشته باشد، افزود: سال‌های تر باید چندین سال ادامه یابد تا بتوانیم برداشت‌های بی رویه‌ای که از آب های زیرسطحی انجام شده است را جبران کنیم.

شکرچی زاده با تاکید بر اینکه به صورت واقع بینانه کشور همچنان در معرض خشکسالی قرار دارد و این موضوعی است که مورد تاکید سازمان‌های بین‌المللی نیز قرار دارد، گفت: برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی و عدم اصلاح الگوهای کشاورزی و برداشت‌های آب‌های زیرسطحی در صورت عدم اصلاح به بحرانی جدی در کشور تبدیل خواهد شد و به همین دلیل دولت در مصوبه اخیر خود مسئولیت مدیریت بحران در خصوص فرونشست و سایر مخاطرات طبیعی را برعهده مرکز تحقیقات قرار داد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: فرونشست زمین برای ساختمان‌ها در مراکز جمعیتی و زیرساخت‌های موجود در کشور همچون فرودگاه‌ها، راه‌آهن، دکل‌های برق و سایر تاسیسات مشکلات جدی ایجاد کرده است که در صورت تداوم فرونشست تمامی زیرساخت‌های موجود به مرور زمان با مشکل مواجه شوند که در این خصوص تدابیر مناسبی اندیشیده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در قانون مدیریت بحران کشور برای اولین بار تعیین تکلیف و اندیشیدن راهکارهای مناسب برای فرونشست جزو قانون شده است، گفت: موضوع فرونشست، مساله مهمی در کشور است که به تازگی با ابلاغ رییس جمهوری مرجعیت مدیریت بحران فرونشست  در کشور برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفته است و مقرر شده تا مرکز تحقیقات با همکاری دستگاه های مختلف از جمله سازمان زمین شناسی و نقشه برداری کار را به جلو ببرند.

وی یادآور شد: تجارب موفقی در دنیا برای مقابله با فرونشست وجود ندارد، زیرا فرونشست یک پدیده داینامیک و پویا است. به همین دلیل نیز این پدیده، پدیده پیچیده ای است که ما در مرکز تحقیقات با استفاده از توان متخصصان داخلی و بین المللی در صدد رفع آن و مدیریت بحران با ارایه راهکارهای مناسب هستیم.

شکرچی زاده گفت: در صدد هستیم با فعال کردن کمیته‌های تخصصی مدیریت بحران در مرکز تحقیقات یکسری از پیشنهادات جدی را برای طرح در هیات وزیران همچون اصلاح الگوهای کشاورزی را با راهکارهای روشن به تصویب برسانیم.

به گفته وی، تغییر مدل های کاشت، تغییر الگوهای کشت در مکان هایی که فرونشست در مرحله بحرانی قرار دارد از جمله نکاتی است که در کمیته در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد و در جلسه هیات وزیران در این خصوص تصمیمات لازم اخذ می شود.