شناسهٔ خبر: 72987 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران تشریح کرد

بیش از ۱۴۷ میلیاردتومان تسهیلات و بلاعوض به واحدهای سیل‌زده مازندران پرداخت شد/ پیشرفت فیزیکی واحدهای احداثی سیل‌زده استان به ۷۰ درصد رسید

سیل محمدخانی ضمن اعلام این مطلب که ۱۲۰ میلیارد تسهیلات و ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بلاعوض به واحدهای سیل‌زده مازندران پرداخت شده است از اتمام واحدهای احداثی استان تا پایان سال‌جاری خبر داد. وی خواستار تامین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی و منابع طبیعی برای واحدهای شهری و روستایی استان شد که نیازمند جا‌به‌جایی هستند.

محمد خانی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آخرین روند بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زده استان مازندران را تشریح کرد.

خانی با اشاره به اینکه مجموعا ۷ هزار واحد خسارت‌دیده در استان شناسایی شد که از این تعداد ۴۰۰ واحد احداثی و ۶۶۰۰ واحد تعمیری هستند، گفت: واحدهای تعمیری اواسط شهریورماه بر اساس وعده ای که داده بودیم به اتمام رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران ادامه داد: تمامی واحدهای خسارت دیده از سیل در شهر و روستا، بلاعوض را دریافت کرده اند.

وی با اعلام یانکه در استان برخی از واحدها، تنها نیاز به تسهیلات معیشتی داشتند که تسهیلات معیشتی به آنها پرداخت شد، توضیح داد: در مجموع حدود۸۵۰۰ نفر برای دریافت تسهیلات، بلاعوض و معیشتی به بانک ها معرفی شده اند که با حدود ۹۰ درصد از واحدهای احداثی، تعمیری و معیشتی عقد قرارداد انجام شده است.

خانی همکاری مردم را در انعقاد قرارداد مثبت ارزیابی کرد و از پرداخت ۳۵۰۰ تن سیمان رایگان بر اساس تفاهم نامه ای که بین بنیاد مسکن و بنیاد مستضفعان منعقد شده بود به خسارت دیدگان سیل خبر داد.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران همچنین پیشرفت فیزیکی واحدهای احداثی را حدود ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: از واحدهای احداثی که ۴۰۰ واحد شناسایی شده اند تا کنون ۳۵۰ مالک مراجعه کرده و کارهایشان آغاز شده است. بدین‌معنا که پروانه و تسهیلات را دریافت کرده و پی‌کنی ساختمان‌های آنها انجام شده است. همچنین حدود ۳۴۰ واحد اجرای فوندانسیون نیز انجام داده‌اند.

خانی تاکید کرد: انتظار این است که تا پایان فصل پاییز و اوایل زمستان واحدهای احداثی که کارشان آغاز شده به اتمام برسد.

وی در خصوص واحدهای مسکونی سیل‌زده که نیازمند جابه‌جایی هستند نیز اعلام کرد: واحدهای مسکونی واقع در حریم و بستر رودخانه ها و همچنین واحدهایی که در مناطق رانش دچار تخریب شدند نیازمند تخصیص زمین هستند که امیدواریم از این تعداد که در حدود ۵۰ واحد مسکونی هستند تامین زمین در مناطق شهری از سوی وزارت راه و شهرسازی و در مناطق روستایی از سوی منابع طبیعی انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران ادامه داد: پیگیری ها در حال انجام است که تامین زمین این تعداد واحد خسارت دیده در مناطق شهری از سوی وزارت راه و شهرسازی و در مناطق روستایی از سوی سازمان منابع طبیعی انجام شود.

وی گفت: بر اساس آمار حدود ۳۰ واحد مشکل حاد دارند که ضروری است جابه جا شوند. تعدادی از واحدها نیز به جهت پیشگیری جابه جا خواهند شد.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندان با اعلام اینکه ۶۰ واحد احداثی سیل‌زده مازندران به اتمام رسیده است، گفت: تاکنون ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت شده است و از حدود ۱۴۰ میلیاردتومانی که نیازمند انعقاد قرارداد هستند، ۱۲۰ میلیاردتومان انعقاد قرارداد را انجام داده‌اند.