شناسهٔ خبر: 72996 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اعلام کرد

افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی در بخش مواد معدنی به ۵۰ میلیون تن

امضای بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: با امضای قرارداد ۵۰ هزار میلیاردی احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی ظرفیت این ترمینال بالا رفته و یک کار بزرگ در جذب سرمایه گذار صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در مراسم امضای قرارداد ۵۰ هزار میلیاردی احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی با اشاره به روند امضای این قرارداد اظهار داشت: ساخت این پایانه مواد معدنی در بندر شهید رجایی به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان با هدف ساخت بزرگ ترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی خلیج فارس صورت گرفته چرا که این بندر به عنوان بندر کانونی و هاب کانتینری شناخته می شود. با این حال  به دلیل موقعیت فوق العاده این بندر و دسترسی به اقصی نقاط کشور یکی از ظرفت های مهم  در جذب سرمایه گذار برای کارهای بزرگ است.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت های موجود در بندر شهید رجایی، ترمینال مواد معدنی است.  از سال ۸۵ فعالیت ۲ میلیون تنی آن در این حوزه بعد از سه سال به ۱۴ میلیون تن افزایش پیدا کرد و این بندر را به عنوان یک ترمینال معواد معدنی معرفی کردیم که نیاز زیادی از تجارت کشور را در در این بخش تامین می کند.

وی افزود: از همان سال مدل های مختلفی را برای خروج مکانیزه مواد معدنی از این بندر مورد بررسی قرار دادیم که بعضا موفق یا ناموفق بودند اما در کل نتوانستند نیاز ما را در داشتن یک ترمینال مکانیزه برآورده کنند. به همین خاطر در سال ۹۶ اولین مذاکرات با سرمایه گذار بخش خصوصی برای این امر آغاز شد. خوشبختانه موفق شدیم با نشست های متعدد و همراهی مدیرعامل سازمان بنادر این قرارداد امضا تا ظرفیت این پروژه به ۵۰ میلیون تن برسد.  قطعا با توجه به پیشرفت فناوری ایجاد چنین ترمینالی که رعایت الزامات محیط زیست را داشته باشد و همچنین بهره‌وری را ارتقا دهد، امری ضروری و یکی از نیازهای اصلی بندر بود.

میرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به این که عملیات اجرایی ترمینال به زودی آغاز می شود، یادآور شد: قرارداد با نرخ های سال ۹۷ بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال است، بر اساس مفاد قرارداد ساخت این ترمینال پیش خواهد رفت.