شناسهٔ خبر: 73099 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

رونق ترانزیت از اهداف توسعه کشور است/ حجم مبادلات ترانزیت در پایانه مرز لطف‌آباد باید افزایش یابد

مرز محمد اسلامی گسترش ترانزیت را از اهداف توسعه اقتصادی کشور خواند و گفت: لازم است با انجام تعاملات مثبت با کشور ترکمنستان، حجم مبادلات ترانزیت در پایانه مرزی «لطف‌آباد» افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که روز پنج‌شنبه، چهارم مهرماه به‌منظور بازدید از دو پایانه مرزی "سرخس" و "لطف‌آباد" به استان خراسان رضوی سفر کرده است در بازدید از پایانه مرزی "لطف‌آباد" در جمع خبرنگاران، رونق ترانزیت را از اهداف توسعه کشور برشمرد و گفت: دستیابی به این هدف در سایه تعامل و به‌واسطه روابط خوبی که با کشور ترکمنستان وجود دارد، محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، باید راه‌های دست‌یابی به پایانه مرزی «درگز» توسعه و بهبود یابد، افزود: توسعه اقتصادی و رونق منطقه با توسعه زیرساخت‌ها لازم و ملزوم یکدیگرند و باید توامان پیش روند.

اسلامی از تعاملات مثبت مسئولان پایانه مرزی لطف‌آباد با طرف ترکمنستانی قدردانی و عنوان کرد: لازم است با انجام تعاملات مثبت با کشور ترکمنستان، حجم مبادلات ترانزیت در این پایانه مرزی افزایش یابد و برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های بین دو کشور در ماه جاری موجب رشد میزان ترانزیت شود.

وی افزود: «درگز» نه فقط یک شهرستان بلکه به‌عنوان یک کریدور ترانزیتی می‌تواند برای ترانزیت کشور نقش موثر ایفا کند که تسریع در انجام پروژه‌های نیمه‌تمام راه‌های منطقه در دستور کار قرار دارد؛ لذا طرح نیمه‌تمام تونل «گلخندان» در جاده حادثه خیز  درگز - لطف آباد باید هرچه سریعتر به اتمام برسد.

وی اظهار داشت: تونل «الله‌اکبر» در جاده درگز-قوچان از تونل‌های بزرگ کشور است و پیگیری‌های مستمری در این زمینه داشته‌ایم؛ هم‌اکنون این پروژه را در اولویت قرارداده‌ایم و با تعیین تکلیف مطالبات پیمانکار و پرداخت آن، قول گرفته شده است پیمانکار پروژه را با سرعت بیشتری ادامه دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: منابع این طرح با مقدورات بودجه‌ای تطابق ندارد؛ لذا به دنبال یک الگوی سرمایه‌گذاری جدید رفته و آن را پیگیری کرده‌ایم و به خاطر افزایش ایمنی مردم، کاهش زمان سفر از درگز به قوچان و تسهیل در ترانزیت کالا، اجرای طرح یادشده مورد تاکید است.

گفتنی است، استان خراسان رضوی، چهار پایانه مرزی زمینی دارد که پایانه‌های لطف‌آباد، درگز و باجگیران در مرز کشور ترکمنستان و پایانه مرزی دوغارون در مرز افغانستان چهار پایانه یاد شده هستند.