شناسهٔ خبر: 73102 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در مراسم بهره‌برداری از ۴ طرح‌‌ عمرانی در بندر خرمشهر عنوان شد:

ظرفیت تخلیه بندر خرمشهر به ۴۰۰ هزار کانتینر می‌رسد/ خارج سازی ۱۸۱ فروند مغروقه از بندر خرمشهر/ تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر به ۱۰ میلیون تن می رسد

نورالله اسعدی مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر گفت: با راه‌اندازی پروژه‌های توسعه ای بندر خرمشهر ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر به ۱۰ میلیون تن افزایش پیدا می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نورالله اسعدی در مراسم آغاز بهره‌برداری از ۴ طرح‌‌ عمرانی در بندر خرمشهر، افزود: توسعه و تجهیز بندر خرمشهر پس از جنگ از سال ۷۱ آغاز شده است، از اینرو بر اساس طرح جامع توسعه بندر خرمشهر،  ۲۰ پست اسکله و انبار باید بازسازی شود.

وی گفت: با اجرای طرح های توسعه ای، ظرفیت بندر خرمشهر به ۱۰ میلیون تن ارتقا می یابد، همچنین با افتتاح پروژه یارد کانتینری بندر خرمشهر، ظرفیت کانتینری این بندر به ۴ برابر افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با انجام ۴ پروژه های توسعه ای ۷ هکتار به اسکله‌های خرمشهر اضافه می‌شود که می‌توان به طور همزمان ۲۵۰۰ کانتینر با معیار TEU را جابجا کرد و اگر میانگین رسوب هر کانتینر ۶ روز باشد، تعداد رسوب کانتینر از ۱۰۰ هزار کانتینر به ۴۰۰ هزار کانتینر می‌رسد.

وی  گفت: ترمینال مسافری ظرفیت دیگری است که بعد از جنگ تحمیلی در بندر خرمشهر ایجاد شده است.

بندر خرمشهر تا قبل از جنگ بزرگ‌ترین بندر کشور بود

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر پیشنهاد داد که برای رفع رکود کانتینری در بندر خرمشهر میزان حقوق انبارداری و نگهداری کاهش پیدا کند تا رونق ورود کانتینر به این بندر بیشتر شود.

اسعدی گفت: بندر خرمشهر تا قبل از جنگ بزرگ‌ترین بندر کشور بود که ۶۵ درصد فعالیت بندری و گمرکی کشور در آن انجام می‌شد، اما در دوره جنگ تحمیلی عمده زیرساخت‌ها از بین رفت.

بندر خرمشهر تا قبل از سال جنگ تحمیلی دارای ۲۰ پست اسکله، ۱۳ انبار به مساحت ۱۴ هکتار و دارای اسکله به طول ۲۳۰۰ متر بود که آبراه خرمشهر پذیرای کشتی‌های تا ۲۰ هزار تن بار بود و ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر به ۵ میلیون تن کالا در سال بود. بعد از جنگ حدود ۸۰ درصد زیرساخت‌های بندر خرمشهر از بین رفت.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار داشت: از بین رفتن زیرساخت‌های بندری هزینه زیادی به سازمان بنادر کشور تحمیل کرد و همچنین خنثی‌سازی مواد منفجره در خشکی و دریا انجام شد، ۱۸۱ فروند مغروقه از خرمشهر خارج شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ترمینال کانتینری با ۲۵۰ هزار کانتینر در سال با سرمایه‌گذاری ۱۷۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.

۳ میلیارد یورو برای نصب دستگاه‌های پیشرفته لازم است

در این مراسم همچنین کاپیتان فرشاد شهباز؛ عضو هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی و مدیرعامل شرکت جنوب خط ایران با اشاره به توسعه یارد کانتینری بندر خرمشهر، آن را تصمیمی بزرگ برای رونق بندر خرمشهر توصیف کرد و گفت: هدایت بار بیشتر به سمت  بندر خرمشهر جزو برنامه های توسعه ای شرکت جنوب خط است. 

وی افزود: با همکاری بخش خصوصی و پیمانکاران خوب داخلی ترمینال کالایی در بندر خرمشهر راه‌اندازی شده و زمینی که قبلا دارای مواد منفجره و خاک و نخاله بود، هم اکنون تبدیل به یک ترمینال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرتب ‌برای تخلیه و بارگیری کالا شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

وی گفت: در حال حاضر ۱۶ هکتار یارد بندری در خرمشهر ایجاد شده است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، به گفته شهباز ۳ میلیارد یورو برای نصب دستگاه‌های پیشرفته لازم است و میانگین تاخیر پروژه‌ها ۹,۵ ماه است که اگر دستگاه‌های آر تی جی نصب شود، می‌توان خدمات بیشتری به مشتری بدهیم و بندر کانتینری خرمشهر دوباره رونق می‌گیرد.