شناسهٔ خبر: 73138 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

برادر شهید چمران:

همان روزهای نخست جنگ شاهد حضور پررنگ وزارت راه و شهرسازی بودیم / ساخت کانال ۳۰ کیلومتری در کارون یکی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دفاع مقدس بود

نخستین نمایشگاه تبیین دستاورد‌های وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس عضو سابق شورای شهر تهران گفت: در دوران جنگ وزارت راه و شهرسازی با توجه به امکانات وسیعی که در اختیار داشت به کمکرزمندگان در جبهه‌های جنگ آمد و انجام این کاری بسیار دشوار بود چرا که هنوز ستادهای منظم تشکیل نشده بود.

مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در حاشیه اولین نمایشگاه تبیین دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در خصوص هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اقدامات وسیع وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی سابق، اظهار داشت: در دوران جنگ وزارت راه و شهرسازی با توجه به امکانات وسیعی که در اختیار داشت به کمک رزمندگان در جبهه‌های جنگ آمد و انجام کارها بسیار دشوار بود چراکه هنوز ستادها تشکیل نشده و روزهای آغازین جنگ بودیم.

وی ادامه داد: در این زمینه یک خاطره بسیار ماندگار برای بنده در دوران دفاع مقدس که تدبیر شهید دکتر چمران بود و وزارت راه و شهرسازی در آن نقش داشت به همان روزهای ابتدایی حمله عراق به ایران برمی‌گردد. در آن زمان و در روزهای دفاع مقدس یک کار عجیبی صورت گرفت که کندن یک کانال نزدیک به ۳۰ کیلومتر بود تا آب کارون را زیر پای دشمن ببرد.

وی افزود: وزارت راه و ترابری سابق این مسئولیت را پذیرفت و کمک کرد تا آب از زیر جاده اهواز به اندیمشک و از زیر پل راه‌آهن به حمیدیه روان جاری شود، بدون اینکه ریل و جاده‌ای برداشته شود تا آب کارون زیر پای دشمن برود.

چمران تصریح کرد: این کانال به طول ۳۰ کیلومتر که آب ازآنجا زیر پای دشمن برده شد از ایستگاهی در کارون به نام دغاغله بود که بعدها به نام ایستگاه شهید چمران نام گرفت. آن روزها در خدمت همه دستگاه‌ها ازجمله وزارت راه و ترابری و مسکن سابق بودیم اما این مجموعه خدمات بسیار وسیعی را در دوران هشت سال دفاع مقدس انجام داد و شهدای زیادی را به این مرز و بوم تقدیم کرد.

وی ادامه داد: به‌خوبی به یاد دارم که آن زمان و در شروع جنگ که هنوز ستادی تشکیل نشده بود، برخی از این وزارتخانه داوطلبانه آمدند و خودشان محل‌هایی را درست کردند تا با استفاده از امکانات خوبی که در مجموعه داشتند برای ساخت این کانال خدمت‌رسانی کنند. نکته جالب این بود که پیمانکاران وزارت راه و ترابری سابق هم وارد گود خدمت‌رسانی شدند و زیر آتش دشمن به‌سختی و در یک مدت کوتاهی که واقعاً تعجب‌آور بود این کانال ساخته شود و با ۱۰۰ پمپی که در رودخانه نصب شد آب را زیر پای دشمن انداختند.