شناسهٔ خبر: 73181 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد

میزان فرونشست زمین در استان قم پر ریسک است / شهر قم فاقد نقشه حرایم گسل مصوب است

فرو نشست علی بیت اللهی گفت: تنها در سه شهر کرمان، تبریز و تهران نقشه حریم گسل با بار حقوقی و الزام آور تهیه شده است و با توجه به اهمیت شهر قم و جمعیت زیاد و مهاجر پذیری آن، تهیه این نقشه در استان قم در اولویت قرار دارد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، علی بیت‌اللهی در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین؛ ابنیه، ساختمان و شهرسازی این اداره کل اظهار داشت: ۲۱ مهرماه از طرف سازمان ملل در همه کشورها، روز جهانی کاهش ریسک نامگذاری شده است.

وی افزود: شعار امسال این کنگره، "بسازیم تا بماند" با هدف افزایش تاب‌آوری و کاهش ریسک بیمارستان‌ها، مدارس و سایر زیرساخت ها از جمله راه است که وزارت راه و شهرسازی همایشی در این خصوص برگزار خواهد کرد.

بیت‌اللهی در خصوص اهمیت مطالعات فرونشست توضیح داد: این مطالعات در خصوص بررسی مخاطرات جبران‌ناپذیر فرونشست است و برآیند این مطالعات نحوه پایدارسازی تاسیسات و زیرساخت‌ها در مواجهه با آن است.

دبیر کارگروه زلزله کشور تصریح نمود: شهر قم فاقد نقشه فرونشست، گسل و حرائم آن به شکل حقوقی و الزام آور است و این مسئله موجب می‌شود ساختمان‌ها بدون توجه به مناطق و زون های مستعد فرونشست و روی گسل ساخته شوند که این امر خطر آفرین است.

بیت اللهی ادامه داد: در مرحله اول هر نوع ساخت و ساز و صدور پروانه، می بایست استعلامات لازم مبتنی بر نقشه فرونشست و گسل ها اخذ شود که در شهر قم به دلیل فقدان این امر، شاهد ساخت و ساز بر روی گسل ها و در مناطق مستعد فرونشست هستیم.

وی در خصوص نحوه تهیه این نقشه در شهر قم ابراز داشت: این نقشه با بهره گیری از متخصصان و مهندسان نقشه برداری، شهرسازی و... با استفاده از اعتبارات ملی تهیه خواهد شد.

مدیر بخش خطر‌پذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که این نقشه می بایست الزام آور و با بار حقوقی باشد، توضیح داد: نقشه ای که توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه می شود الزام آور و حقوقی است. این نقشه پس از بررسی و تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، توسط معاون اول رییس جمهور به استان و تمامی دستگاه ها و شهرداری ابلاغ خواهد شد و هر گونه پروانه ساخت و ساز می بایست براساس نقشه حریم فرونشست و گسل صادر شود.

به گفته عضو هیئت ‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای کاهش ریسک فرونشست در شهر قم اقدامات اساسی با در نظر گرفتن اقلیم استان و در مواردی مانند مقابله شدید با حفر چاه غیرمجاز و اقدام به پر نمودن آن، بازنگری و تعادل بخشی در استفاده از منابع آب چاه های مجاز، نصب کنتور هوشمند برای استفاده مناسب و درست، ایجاد روش های تغذیه صحیح سفره های آب زیرزمینی؛ تجدید نظر در شیوه سنتی آبیاری و استفاده از شیوه نوین آبیاری اراضی کشاورزی و تجدید نظر در کشت محصولات پر آب کشاورزی می تواند راه گشا باشد.

 در ادامه جلسه حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اظهار داشت: برای انجام مطالعات در زمینه فرونشست می توان از ظرفیت دانشگاه ها بهره مند شد.

وی توضیح داد: این اداره کل آمادگی تعامل و انجام مطالعات با استفاده از توان کارشناسی دانشگاه های سطح استان را دارد.

وی تصریح نمود: وظایف و تکالیفی برای وزارت راه و شهرسازی طرح ریزی شده است  که به شکل متناظر آن، در استان ها در قالب کارگروه های مخاطرات زلزله، پدافند غیرعامل، حمل و نقل و...  برگزار می شود.

صبوری در پایان خاطر نشان ساخت: برای پیگیری مصوبات و حل مشکلات استان، امیدواریم تا کارگروه های استانی به فراخور موضوعات در کارگروه های ملی حضور داشته باشند و مسائل خود را مطرح نمایند.