شناسهٔ خبر: 73216 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

دستورالعمل تاب آوری بیمارستان‌ها با همکاری سازمان مجری تدوین می‌شود/ مدیریت نگهداری مراکز حیاتی در دروس دانشگاهی بیاید

محمد شکرچی زاده محمد شکرچی زاده با تاکید بر اهمیت مدیریت تعمیر و نگهداری ساختمان‌های مهم به ویژه در شرایط بحران، گفت: دستورالعمل تاب‌آوری بیمارستان ها با همکاری سازمان مجری تدوین می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نخستین کنفرانس بین‌الملی تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی که در سالن پاکدامن برگزار شد از تدوین دستورالعمل تاب‌آوری بیمارستان‌ها با همکاری سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی خبر داد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: تاب آوری مراکز حیاتی و بیمارستان ها در شرایط بحران الزامی است که باید به آن همت گماریم زیرا کشور ایران کشور مخاطره‌خیزی است و باید در برابر این مخاطرات، آمادگی برای مقابله داشته باشیم.

شکرچی‌زاده با یادآوری اینکه در کشور ایران، کلانشهرها مراکز مهم جمعیتی به شمار می روند و باید در خصوص کاهش مخاطرات در مراکز حیاتی نهایت دقت را بعمل آوریم، توضیح داد: از سال ۹۵ که با حادثه پلاسکو مواجه بودیم، تا سال ۹۶ و زلزله سرپل ذهاب و سال ۹۸ سیل، همه و همه نشان داد که حتما باید برای تاب‌آوری شهرها رویکرد جدی داشته باشیم.

به گفته وی، اگر زلزله سرپل ذهاب در یکی از کلانشهرهای کشور رخ می داد میزان خسارات وارده چندین ده برابر میزان خسارات وارده بود.

شکرچی‌زاده با اشاره به این مطلب که حتما راهکارهای جدی برای کاهش مخاطرات و افزایش تاب‌آوری تهیه و تدوین می‌شود، خاطرنشان کرد: روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی سیل اعلام شد که تاکنون بیش از ۱۷ هزار میلیاردتومان اعتبار برای جبران خسارات به مردم تاکنون پرداخت شده است. معتقد هستیم که اگر پیشگیری کنیم و به مقاوم سازی ساختمان های موجود و با اهمیت بپردازیم و بر اساس ضوابط و مقررات ساخت و سازها در مناطق بی خطر انجام شود میزان خسارات بسیار کاهش می یابد و باید روی این نکات توجه بیشتری به وجود آید.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: با روش‌های علمی می توانیم وضعیت را بهبود بدهیم و به طور خاص باید توجه کنیم که وضعیت بیمارستان‌های موجود را بهبود بدهیم و اینکار را با مقاوم سازی ساختمان های بیمارستانی موجود آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه نیاز است تا دستورالعمل های تکمیلی برای تاب آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی تدوین شود از تدوین این دستورالعمل با همکاری سازمان مجری بیمارستان ها و ساختمان های عمومی و دولتی خبر داد و افزود: حاصل کار مشترک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان مجری می تواند به بهبود وضعیت موجود بینجامد.

شکرچی زاده همچنین اعلام کرد:مدیریت دارایی ها یکی از اقداماتی است که در دستورکار قرار دارد و باید به صورت یک فرهنگ در تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها نهادینه شود.

به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، هزینه های مقاوم سازی تنها ۳۰ درصد از ۱۰۰ درصد احداث یک ساختمان جدید را به خود اختصاص می دهد بنابراین باید راهکارهای مقاوم سازی و بهسازی ملاک عمل قرار بگیرد.

این مقام مسئول در عین حال گفت: در مقاوم سازی تجارب خوبی به ویژه در مسکن مهر کرمانشاه وجود دارد که ضرورت دارد از این تجربه ها استفاده لازم را ببریم.

شکرچی زاده تغییر رویکرد دروس دانشگاهی را از ضروریات برشمرد و اعلام کرد: مدیریت نگهداری و تعمیر و نگهداری ساختمان های موجود باید یکی از دروس دانشگاهی بشود و در دانشگاه ها و صنعت ساختمان سازی به آن توجه ویژه بشود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد:ابلاغ قانون مدیریت بحران گام جدی به سمت تاب آوری ساختمان ها و مراکز حیاتی و از آن مهمتر شهرهاست. امیدواریم با اجرای کامل این قانون فصل جدیدی در تاب آوری ایجاد شود.