شناسهٔ خبر: 73239 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسئول ظرفیت‌سازی و آموزش پروژه بهتاب برنامه اسکان بشر ملل متحد:

بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی باید در اولویت مقاوم‌سازی و تاب‌آوری قرار گیرند / کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی با حمایت ایران و ژاپن برگزار می‌شود

احسان اثنی عشری احسان اثنی‌عشری گفت: برنامه اسکان بشر ملل متحد در بخش کاهش مخاطرات ناشی از حوادث طبیعی، پروژه بهتاب را معرفی کرده و این طرح با حمایت کشور ژاپن انجام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احسان اثنی‌عشری مسئول ظرفیت‌سازی و آموزش پروژه بهتاب برنامه اسکان بشر ملل متحد در نخستین کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: ایران کشور مخاطره پذیری است و تجربیات تلخی نیز در مواجهه با حوادث طبیعی در کشور وجود دارد.

اثنی عشری با اشاره به اینکه در زمان وقوع سوانح یکی از مهم‌ترین اقدامات ارائه خدمات مناسب به آسیب دیدگان از سوی بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی است، افزود: تجربه نشان داده است که در خصوص تاب‌آوری ساختمان‌های مهم کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارند و به همین دلیل بهبود وضعیت تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی باید مورد توجه ویژه دست‌اندرکاران قرار بگیرد.

مسئول ظرفیت‌سازی و آموزش پروژه بهتاب برنامه اسکان بشر ملل متحد تصریح کرد: اهداف و ماموریت‌های کنفرانس شامل تغییر نگرش و دیدگاه‌ نسبت به موضوع عدم تاب‌آوری در کشور است. با اینکه از سال ۷۴ ادبیات مقاوم سازی ساختمان‌های مهم در کشور نهادینه شد، اما شاهد بوده‌ایم که بیش‌ترین تمرکز بر روی موضوعات سازه‌ای و ساختمانی بود. در حالیکه بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی باید در اولویت قرار بگیرند.

به گفته اثنی‌عشری، برنامه اسکان بشر ملل متحد در بخش کاهش مخاطرات ناشی از حوادث طبیعی، پروژه بهتاب را معرفی کرده و این طرح با حمایت کشور ژاپن انجام شد.

وی ارزیابی مباحث سازه‌ای، مباحث غیرسازه‌ای، تدوین راهنما برای احداث بیمارستان‌های جدید، بهسازی و مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی موجود را بخشی از فعالیت‌های انجام شده در طرح بهتاب برشمرد و گفت: مباحث آموزشی و توجه به این بخش و آگاهی رسانی از موضوعاتی بوده که همواره موردتوجه طرح بهتاب قرار داشته است.

اثنی‌عشری همکاری وزارت بهداشت، دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها را در تدوین محتوای طرح بهتاب مثبت اعلام کرد و افزود: حمایت انجمن بیمارستان‌سازان و آژانس‌های سازمان ملل متحد همکاری مناسبی بود و نخستین کنفرانس، محصول حمایت های بخش های دولتی و خصوصی است.