شناسهٔ خبر: 73247 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد

شهرداران و مدیران استانی همه ظرفیت‌ها و منابع خود را برای تحقق بازآفرینی شهری به کار گیرند / توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی در اجرای پروژه‌های عمرانی

مراسم معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی در اجرای پروژه‌های عمرانی از شهرداران خواست اجرای طرح‌های مربوط به حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را شتاب بخشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی عبوری در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تعیین و تبیین انتظارات از سوی نمایندگان عالی دولت و مجلس می‌تواند یک اقدام برنامه محور را در راستای خدمت‌رسانی صحیح به مردم در این استان محقق کند، اظهار داشت: به‌واسطه مواهب الهی و طبیعی، توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد باید بر مبنای توسعه گردشگری باشد.

وی ادامه داد: استانی که چهار فصل است و درصد قابل ملاحظه‌ای از جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است، استانی که رودخانه‌های پرآب و کوه‌های زیادی دارد و می‌تواند در چهارفصل گردشگرپذیر باشد چرا از ظرفیت‌های آن به‌طور حداکثری استفاده نمی‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: استفاده حداکثری از این ظرفیت نیازمند داشتن سند جامع توسعه استان و تدقیق و تعیین وظایف سازمان و دستگاه‌های دخیل در آن با محوریت شورای برنامه‌ریزی استان است که به گمان من توسعه گردشگری باید محور عمل همه دستگاه‌ها باشد و بی‌شک برای تحقق این برنامه تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در استان در خدمت استان است.

عبوری ادامه داد: من قول می‌دهم که ظرفیت ۱۰۰درصدی وزارت راه و شهرسازی را برای تحقق این برنامه در کنار ظرفیت‌های توسعه‌ای که کارکرد ملی دارند برای استان کهگیلویه و بویراحمد به‌کارگیرم.

معاون توسعه مديريت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: بخش‌های حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی، وزارتخانه متبوع در این خصوص برنامه‌های ملی را تدوین کرده‌اند که ضروری است برنامه‌های استانی با آن‌هم افزایی داشته باشد. در این راستا توسعه شبکه راه‌های اصلی، بزرگراهی و توسعه شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفته است. در بخش شهرسازی نیز با توجه به ظرفیت‌های استان موضوعات مختلف از جمله بازآفرینی شهرهای استان با رویکرد بومی در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی در ادامه مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این مسیر، توجه ویژه به شهرداری و شورای اسلامی شهر و برنامه‌های مدونی است که این مجموعه‌ها دارند و مدیران استانی ما و خصوصاً مدیرکل راه و شهرسازی باید از ظرفیت مدیریت شهری برای توسعه استان استفاده کند. در همین راستا طرح‌های جامع و تفصیلی که تهیه، مصوب و ابلاغ‌شده و برای اجرا در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است، باید ملاک عمل همه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

عبوری تصریح کرد: بدون شک تمام شهرداران و مدیران به این مسئله واقف هستند که تمامی طرح‌ها و برنامه‌ها باید منطبق بر طرح‌های جامع و تفصیلی باشند. به همین دلیل هرگونه تغییر و یا اصلاح باید کمترین آسیب را به حوزه‌های اقلیمی، پارک‌ها، زمین‌های دارای کاربری فضای سبز، زراعی، باغ‌ها و یا سرانه‌های عمومی وارد کند.

معاون توسعه مديريت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: مدیرکل راه و شهرسازی استان به‌عنوان دبیر کمسیون ماده ۵ باید کمک کند تا در چارچوب اسناد بالادستی با طرح‌های جدید و توسعه محور مردم شاهد تحول باشند.

عبوری در ادامه با اشاره به موضوع بازآفرینی به‌عنوان حوزه‌ای که وزارتخانه به‌صورت مستقیم و جدی به آن ورود کرده است، اظهار داشت: بر اساس آیین‌نامه دبیری حوزه بازآفرینی در شهرها به عهده شهرداری‌ها بوده و انتظار می‌رود که شهرداران استان با جدیت ستاد بازآفرینی شهری را تشکیل دهند و هماهنگ با شورای برنامه‌ریزی استان طرح‌های بازآفرینی را متناسب با شرایط هر شهر و محله‌های مختلف تهیه و در ستاد تصویب کنند و به‌طور منظم اجرایی شدن طرح‌ها را پیگیری کنند. مدیران استانی ما نیز با عنوان یکی از کنشگران اصلی بازآفرینی شهری ضروری است همه ظرفیت‌ها و منابع خود را برای تحقق این سیاست محوری دولت به کار ببندند. از نماینده عالی دولت در استان هم تقاضا دارم به‌عنوان رئیس ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان، سهم و نقش سایر دستگاه‌های اجرایی را مطابق با آیین‌نامه اجرایی برنامه بازآفرینی شهری مشخص و محقق کنند.

معاون توسعه مديريت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به ۱۷۰۰ هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی وجود دارد اما روند بازآفرینی این محدوده‌ها بسیار کند است. اگرچه خدمات مطلوبی در این حوزه انجام‌شده به‌طوری‌که شاهد بازگشت مهاجرانی هستیم که پیش‌تر در این مناطق سکونت داشتند اما طبق تکلیف برنامه ششم توسعه ضروری است برای دستیابی به اهداف برنامه  به اجرای بازآفرینی شهری شتاب بیشتری دهیم.

عبوری افزود: ازآنجایی‌که یکی از تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری و دولت توجه به حاشیه‌نشینی است، شهرداران به‌عنوان دبیر ستاد بازآفرینی شهری و فرمانداران به‌عنوان رئیس این کمیسیون ضروری است در این حوزه اقدامات مؤثرتری را انجام دهند و مدیران استانی ما نیز باید در ستادهای بازآفرینی به‌طورجدی به ایفا نقش بپردازند.

وی ادامه داد: در این بخش وزارت راه و شهرسازی یک برنامه کلی تدوین کرده است که استان‌ها و حتی شهرستان‌ها می‌توانند با بومی‌سازی این برنامه را با نیازهای خود منطبق و اجرا کنند

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت نظام‌مهندسی به‌عنوان یک حوزه مهم و اثرگذار در بخش ساخت‌وساز تصریح کرد: بدون شک اداره کل راه و شهرسازی استان باید با همکاری و تعامل با مجموعه نظام‌مهندسی و همچنین شهرداری‌ها منطبق بر قانون بتوانند مشکلات را از دوش مردم بردارند.

وی ادامه داد: پیمانکاران و مشاوران همه از همکاران خوب ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی به‌حساب می‌آیند اما همه به مشکلات و شرایط اقتصادی کشور آگاه هستید. بااین‌حال نباید فراموش کرد با همه این مشکلات بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد فعال در حوزه راه و شهرسازی وجود دارد و البته فقط برای یک پروژه پاتاوه-دهدشت تا امروز بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که نشان از عزم جدی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه این استان دارد.

وی ادامه داد: ‌بارش کم‌سابقه‌ای که در کشور رخ داد این ضرورت را ایجاب می‌کند که توجه بیشتری به پاکسازی دهانه پل‌ها شود. امیدواریم همکاران ما در راهداری و راه و شهرسازی پیش از فرا رسیدن فصل بارش توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه حوزه راه و شهرسازی حوزه ساخت‌وساز است اما نباید به بهانه احداث راه، اتوبان، آزادراه، بزرگراه، راه‌آهن و تونل به محیط زیست آسیب برسانیم، اظهار داشت:‌ توجه ویژه و اساسی به طرح‌های زیست‌محیطی به پیوست حوزه‌های عمرانی وجود دارد و درخواست داریم که این نکته به مشاوران و پیمانکاران ابلاغ شود تا به بحث‌های زیست‌محیطی جدی توجه بیشتری داشته باشند.

عبوری افزود:‌ با توجه به اینکه بخش‌های حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی دو بخش کلیدی وزارت راه و شهرسازی هستند برای رسیدن به توسعه با محوریت گردشگری لازم است که شبکه‌های ریلی، جاده‌ای، هوایی و شهرسازی و معماری و بافت‌های فرسوده و ناکارآمد استان همگی متناسب باهم ارتقا یابند تا توسعه استان محقق شود. اگر برنامه‌ریزی و انتظارات به‌درستی تبیین شود و توسعه این استان بر مبنای توسعه گردشگری شکل بگیرد حتماً مردم این خطه دیگر دغدغه اشتغال نخواهند داشت.

وی در انتها از خدمات مهندس نژاد صفوی در دوره تصدی مسئولیت راه و شهرسازی استان تقدیر کرد و مهندس نیک‌اقبالی را به‌عنوان مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی کرد.