شناسهٔ خبر: 73357 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

کریدورهای ترانزیتی ایران عامل شکوفایی اقتصادی کشورهای همسایه محصور در خشکی/ دعوت از سرمایه‌گذاری اعضای اتحادیه اوراسیا در مراکز لجستیک ایران

نشست وزیر راه و شهرسازی در همايش بين‌المللی ظرفيت‌های ترانزيتی اوراسيا، طرح‌های توسعه کریدورهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ايران را برای کشورهای محصور در خشکی با محوریت اوراسیا عاملی جهت شکوفایی اقتصادی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در همايش بين‌المللی ظرفيت‌های ترانزيتی اوراسيا با اشاره به اهمیت و موقعيت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای شمال-جنوب و شرق- غرب، به ظرفيت مناسب بنادر، پایانه‌های مرزی و ديگر زيرساخت‌های حمل‌و‌نقل موجود در كشور برای تسهيل جريان حمل‌و‌نقل و تجارت بين‌المللی و منطقه‌ای تأكيد کرد.

وی با اشاره به ترانزیت بیش از ۱۰ میلیون تن بار عبوری از مسیر ایران در سال گذشته، نسبت به تصویب و اجراي موافقتنامه تجارت آزاد با اتحاديه اوراسيا در ایران و تاثیر آن در افزایش حجم ترانزیت ابراز خرسندی کرد.

اسلامي در جریان این اجلاس از برنامه توسعه مراكز لجستیک کشور خبر داد و از کشورهای عضو و منطقه برای سرمایه‌گذاری در اين مراکز دعوت کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنين طرح‌های توسعه کریدورهای ترانزیتی جمهوری اسلامي ايران را برای کشورهای محصور در خشکی با محوریت اوراسیا عاملی جهت شکوفایی اقتصادی عنوان کرد.

همچنین وزیر راه و شهرسازی در حاشیه اجلاس دو روزه اتحادیه همکاری اقتصادی اوراسیا که در شهر ایروان در حال برگزاری است، اظهار داشت: موافقتنامه حاصل از اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری ‌های اقتصادی اوراسیا به برداشته شدن گام‌های بزرگ در توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی از جانب جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیر ساخت ارمنستان نیز در حاشیه همین اجلاس اعلام کرد که کشورش از برنامه‌های راهبردی با ایران برخوردار است و تلاش می‌کند در زمینه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی‌های بلند مدت داشته باشد.

ارمنستان تا پایان سال جاری میلادی ریاست دوره‌‌ای اتحادیه همکاری‌های اقتصادی اوراسیا را بر عهده دارد.

 نخست وزیر ارمنستان نیز در جریان برگزاری این اجلاس اعلام کرده، همانقدر که همکاری اقتصادی میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از اهمیت بالایی برخوردار است، همکاری با ایران نیز مهم است.