شناسهٔ خبر: 73376 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

ارتقای ايمنی در فرودگاه ياسوج به دنبال کاهش موانع پروازی

علي محسنيان مدير فرودگاه ياسوج با اشاره به محدوديت های پروازی ناشی از شرايط توپوگرافی و کوهستانی منطقه، حفظ سطح قابل قبول ايمنی را اولويت برنامه‌های اين فرودگاه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی فرودگاه یاسوج، علی محسنیان با اعلام این خبر گفت: اقدامات مهم و موثری طی سال های اخیر برای ارتقای وضعیت ایمنی در این فرودگاه انجام شده است.

مدیر فرودگاه یاسوج در معرفی اقدامات انجام شده عنوان کرد: دره عمیقی به عمق ۲۷ متر در ابتدای باند ۱۳ فرودگاه وجود داشت که به عنوان یک تهدید بالقوه برای ایمنی پروازها به حساب می آمد. پس از بررسی مشاور و تهیه طرح توسعه و بهسازی سطوح پروازی، دره مذکور با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب مصالح فنی مورد تایید آزمایشگاه مکانیک خاک شامل ۱۷۳ هزار کامیون، مرحله به مرحله خاکریزی، تسطیح، کوبیده و در نهایت پر شد و بخش ۶۰۰ متری تطویل شده باند نیز بر روی موقعیت مکانی دره سابق قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۱۳ مانع بلند پروازی در طی این سال ها یکی پس از دیگری تقلیل ارتفاع داده شد، افزود: حدود ۱۶۰۰ متر از آستانه باندهای ۱۳ و۳۱ این فرودگاه که غیرقابل استفاده شده بود، دوباره قابل استفاده شد.

محسنیان ادامه داد: همچنین برای پیگیری برای کاهش موانع و آگاه سازی دستگاه های اجرایی، مشاوران، پیمانکاران و افکار عمومی در خصوص ضرورت رعایت حریم بی خطری پروازها در این فرودگاه مکاتبات، اطلاع رسانی و پیگیری های لازم انجام شد که این حجم از پیگیری ها به منظور ارتقای ایمنی و این تعداد از کاهش موانع تا به حال در هیچ کدام از فرودگاه های کشور سابقه نداشته و یک رکورد محسوب می شود.

محسنیان با اشاره به انجام نوسازی و تقویت سیستم های ارتباطی(سوئیچینگ و زیرساخت های فرکانس ها) گفت: سه مرحله فلایت چک و بهره برداری از طرح های  تقرب و نیز بررسی دستگاه های کمک ناوبری DVOR/DME نیز از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص بود که در حوزه ناوبری هوایی انجام شده است.

مدیر فرودگاه یاسوج با تاکید بر التزام عملی به استقرار کامل سیستم مدیریت ایمنی بر اساس الزامات doc ۹۸۵۹ ایکائو وcad ۱۰۱۹ سازمان هواپیمایی کشوری با هدف کنترل و کاهش ریسک های مرتبط با فعالیت های هوانوردی عنوان کرد: وارسی های دوره ای و پایش منظم مناطق پروازی با هدف جلوگیری از ایجاد مزاحمت حیات وحش از قبیل پرنده و چهارپا برای عملیات پروازی و تاکید بر شعار ایمنی برای همه از رهگذر آموزش های خودآگاه و ناخودآگاه به کارکنان فرودگاه مانند جلسات آموزشی، گروه های آموزشی، شبکه های مجازی و تلویزیون آموزشی از دیگر فعالیت های انجام شده در این راستا هستند.

وی گفت: حفظ این سطح از ایمنی، با توجه به شرایط خاص و ساخت و سازهای متعدد در اطراف فرودگاه از نظر نفوذ موانع در حریم بی خطری پروازها مورد بررسی و رصد قرار می گیرند.