شناسهٔ خبر: 73500 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ضرورت راه اندازی سیستم الکترونیکی پایش و بازدید دوره‌ای پل‌های استان اصفهان

فرايند رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی راه ها استان اصفهان از راه اندازی سیستم الکترونیکی پایش و بازدید دوره ای پل‌های استان خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان اصفهان، آرمین حمیدی با بیان اینکه پل‌ها به عنوان یکی از انواع مهم ابنیه­ی فنی راه، نقش مهم و تاثیر گذاری در برقراری تردد روان، در شبکه راه‌ها ایفا می کنند، اظهار کرد:  این نقش موثر و مخارج سنگین اجرای انواع ابنیه فنی راه، اهمیت نگهداری دقیق این سازه ها را در برابر تردد، شرایط جوی و سایر مخاطرات دو چندان می­کند.

وی افزود: از گذشته تا به امروز در همه كشورهاي توسعه یافته، پایش دائمی و نگهداری برنامه‌ریزی شده از این سرمایه­ی مهم، همواره مورد توجه بوده و  بخش قابل ملاحظه‌ای از بودجه نگهداری راهها، صرف بررسی، اولويت بندي و تعمير و نگهداري به موقع پل­‌ها می شود.

رئیس اداره نگهداری  ابنیه فنی راه هاي اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان اصفهان تصریح کرد: در این راستا تهیه شناسنامه فنی پل، شاملِ اطلاعات همه ارکان موثر در کارایی پل، به صورت الکترونیکی و نيز تعریف فرایند الکترونیکی نگهداری پل براساس استانداردها و ضوابط بین‌المللی با اهداف جمع آوری اطلاعات شناسنامه ای و پایش دائمی وضعیت سلامتی پل­ها در برنامه اداره نگهداری ابنیه فنی این اداره کل قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری کمیته مطالعات و آمار اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان و در قالب سامانه ساروج (سازمان الکترونیکی راهداری و حمل و نقل جاده ای)، سیستم مدیریت نگهداری از پلها (BMS) مبتنی بر داده های مکانی و تحت وب و قابل اجرا روی گوشی های هوشمند پیاده سازی شد.

حمیدی تصریح کرد: سیستم مدیریت نگهداری از پل در اين سامانه، شامل فرم و فرایند تکمیل شناسنامه انواع پل ها و زیر سیستم بازدید دوره ای از آن است.

تجهیز پل ها به سنسورهای پایش آنلاین

وی با بیان اینکه این سیستم قابلیت محاسبه درجه آسیب سازه ای و بهره برداری از پل را دارد ، گفت: این سامانه براساس آسیب های ثبت شده، توانایی تشخیص وضعیتِ پل در قالب درجه بندی خوب، کلی خوب، احتیاطی، بحرانی، فوق بحرانی و وخیم را دارا ست و  براساس شرایط آسیب به پل، توانایی توصیه راهکارهای نگهداری در قالب اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را دارد.

رئیس اداره نگهداری  ابنیه فنی راه ها استان اصفهان اظهار کرد: همچنین با توجه به آسیب‌­هاي ثبت شده، در صورت لزوم پیشنهادات لازم به‌منظور ایمن سازی، مرمت و تعمیرات، مسدود و خارج از بهره برداری كردن و در بدترین حالت تخریب پل را ارائه می کند.

وی با اشاره به اینکه سیستم مدیریت نگهداری پل ارائه شده با استفاده از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات (IT) در فاز اول، سیستم پشتیبانی از تصمیم (DSS) ابتدایی برای مدیران به منظور تعیین الویت و اختصاص بودجه در تعمیر و نگهداری پل ها ارائه کرده است، ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک  با تجهیز پل ها به انواع سنسورهای پایش و تجهیزات مرتبط، جمع آوری آنلاین اطلاعات از وضعیت پل(مانند تجهیزات مبتنی بر پایش آنلاین و نگهداری دقیقتر از آن امکان پذیر شود.