شناسهٔ خبر: 73516 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استان خراسان رضوي تا پايان امسال مجهز به ۳۹ دستگاه شتاب‌نگار زلزله نسل جديد می‌شود

مهردوست رییس دفتر منطقه‌ای شمال مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: استان خراسان رضوی تا پايان امسال مجهز به ۳۹ دستگاه شتاب نگار زلزله نسل جديد می‌شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رساني اداره كل راه و شهرسازي استان خراسان رضوي، دومین جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه های زمین ابنیه و ساختمان در سال ۹۸ با حضور علی بیت اللهی دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی و مدير بخش خطر‌پذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،  محمدرضا مهردوست جانشین مدیرکل راه و شهرسازي خراسان رضوي و رییس دفتر منطقه ای شمال مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور، حمید کاظمی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان خرسان رضوي و اعضای کارگروه در محل سالن اجتماعات سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان خراسان رضوی برگزار شد.

در اين جلسه محمدرضا مهردوست جانشین مدیرکل راه و شهرسازي خراسان رضوي و رییس دفتر منطقه ای شمال مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور در خصوص روند توسعه شبکه شتاب نگاری استان گزارشي ارائه كرد و گفت: مرکز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازي در فرصت بوجود آمده در زمان برجام با بودجه های تخصیص یافته دولت موفق به خرید ۵۶۲ دستگاه نسل چهارم جدید شتاب نگار گردید و در حال حاضر ۱۰ عدد از این دستگاه ها در شهر مشهد و ۱۵ عدد در نیمه جنوبی و مرکزی استان نصب شده است و ۱۴ دستگاه ديگر نيز از مركز تحقيقات اخذ مجوز شده و در سال جاري در شهرستان هاي استان نصب خواهد شد که مجموعا ۳۹ دستگاه شتابنگار نسل جديد تا پايان سال ۹۸ در استان خواهيم داشت كه این مهم توفیق بزرگی برای استان و جامعه مهندسی محسوب می شود.

وي اظهار داشت: این موفقیت میسر نمی شد مگر با مشارکت اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری مشهد و در حال حاضر امید است با مساعدت شهردار کلان شهر مشهد، اعضای شورای شهر و مرکز تحقیقات متولی شبکه شتاب نگاری در آینده نزدیک بتوان تعداد دستگاه های شهر مشهد را به ۳۰ عدد افزایش داد تا مشهد اولین شهر هوشمند در این زمینه گردد.

وي تصريح كرد: در حال حاضر کل استان دارای ۸۰ دستگاه شتاب نگار می باشد که امید می رود با توجه به وضعیت لرزه خیزی استان این تعداد به دو برابر افزایش پیدا کند.

در ادامه اين جلسه شریفی نماینده اداره کل زمین شناسی، مهندس اکلملی ریاست گروه پدافند غیرعامل و بحران شهرداری مشهد و دکتر بیت اللهی مدیر بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی سخنراني كرده و به تشريح نكاتي همچون نیاز به مشارکت دستگاه ها خصوصاً شهرداری مشهد در انجام تهیه نقشه خطرپذیری شهر مشهد و ارزیابی ریسک، دعوت از نهادها و ارگان های مرتبط جهت هم‌افزایی و مشارکت در تهیه نقشه خطر پذیری شهر مشهد، پرداخته شد.

گفتني است: شتابنگار همانطور كه از اسم آن پيداست دستگاهي است كه شتاب حاصل از جنبش پوسته زمين را به ثبت مي رساند و اطلاعات و داده هاي حاصل از آنها در هنگام رويداد زمين لرزه كه شتابنگاشت ناميده مي شود در مهندسي زلزله از اهميت زيادي برخوردار است. از شتابنگاشت همچنين براي تحليل طبيعت جنبش نيرومند زمين (فاصله، عمق، شتاب، جابجايي، ساز و كار گسل، بزرگي و ...) استفاده مي شود.