شناسهٔ خبر: 73536 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بانک مسکن اعلام کرد؛

پرداخت ۹۰ درصد از تسهیلات بازسازی استان های سیل­ زده توسط بانک مسکن

بانک مسکن شعب بانک مسکن در ۸ استان کشور بیش از ۹۰ درصد اعتبار ابلاغی جهت پرداخت به آسیب دیدگان سیل فروردین ماه ۹۸ را پرداخت کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پس از وقوع حادثه تلخ سیل در ۲۱ استان کشور طی فروردین ماه امسال، بانک مسکن ماموریت اصلی در راستای نوسازی و بازسازی املاک تخریب شده و آسیب دیده در شهرها و استان­‌های درگیر این حادثه را بر عهده گرفت. این بانک با تکیه بر توان تخصصی مدیریت بانک‌مسکن و همچنین مسوولیت­‌پذیری مدیریت شعب در استان‌­های مختلف توانست با استفاده مناسب از اعتبار ابلاغی روند پرسرعتی را در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به آسیب‌دیدگان آغاز کند.

اعتبار ابلاغی طبق تفاهم انجام شده با بانک مرکزی، متناسب با میزان آسیب وارده به استان‌های آسیب‌دیده میان مدیریت شعب مختلف ۲۱ استان تخصیص پیدا کرد. مطابق با گزارش عملکرد تهیه شده مربوط به ماه‌های گذشته تا هفته نخست مهرماه، روند تسهیلات­ دهی به ۲۱ استان کشور به گونه ای پیش رفته است که طی این بازه زمانی کوتاه ۸ استان کشور، بالغ بر ۹۰ درصد از اعتبار ابلاغی به مدیریت شعب را در قالب سه نوع تسهیلات به حادثه دیدگان پرداخت کرده­‌اند. تسهیلات، برای بازسازی، تعمیر و تجهیز دوباره مکان سکونت هموطنان در استان‌های سیل‌زده، اختصاص پیدا کرده است.

جزییات گزارش عملکرد مربوط به حجم تسهیلات قرض الحسنه پرداختی به شعب ۲۱ استان کشور نشان می دهد: پس از تخصیص اعتبار صورت گرفته میان شعب استان­ های مختلف تا هفته نخست مهرماه، به جز استان خراسان جنوبی که ۱۰۰ درصد اعتبار ابلاغی معادل یک میلیارد و ۳۰۵ میلیون تومان را به عنوان تسهیلات قرض الحسنه اعطا کرده، استان های همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، خراسان رضوی و مرکزی نیز بیش از ۹۰ درصد اعتبارات ابلاغی را در قالب تسهیلات قرض الحسنه به هموطنان آسیب دیده اعطا کرده اند.

علاوه بر این هشت استان، ۴ استان دیگر نیز بیش از ۸۰ درصد اعتبارات ابلاغی را در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کرده اند. مطابق با گزارش عملکرد تهیه شده، استان‌های سمنان، ایلام، گلستان و خراسان‌شمالی نیز بیش از ۸۰ درصد اعتبارات ابلاغی خود با نرخ سود تک رقمی به متقاضیان اعطا کرده‌اند.

در عین حال هفت استان دیگر نیز تاکنون بیش از ۶۰ درصد اعتبار ابلاغی به شعب را جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به آسیب‌دیدگان ناشی از سیل فروردین ماه امسال تخصیص داده‌اند.

در مجموع آن طور که گزارش عملکرد مربوط به دوره زمانی ذکر شده نشان می‌دهد مدیریت شعب در ۱۹ استان کشور توانسته‌اند بیش از ۶۰ درصد اعتبارات ابلاغی را برای پرداخت تسهیلات تخصیص دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مجموع اعتبار ابلاغی به ۲۱ استان آسیب دیده کشور در جریان سیل اخیر، رقمی معادل ۴۵۰ میلیارد تومان بوده است که تا هفته نخست مهرماه، تسهیلات پرداخت شده از این محل رقمی معادل ۳۲۹ میلیارد و ۹۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

به گفته مسوولان بانک مسکن، در صورت نیاز و تفاهم با بانک مرکزی، اعتبار ابلاغی به برخی استان ها جهت پوشش تمامی نیاز متقاضیان آسیب دیده افزایش پیدا خواهد کرد. همین طور روند پرداخت تسهیلات حمایتی در جهت کمک به آسیب دیدگان سیل اخیر کشور با کمترین دشواری برای متقاضیان در نظر گرفته شده به طوری که متقاضیان آسیب دیده در استان های کشور بتوانند در کمترین زمان ممکن تسهیلات مورد نیاز خود را بصورت قرض الحسنه دریافت کنند.