شناسهٔ خبر: 73559 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهر سازی جنوب کرمان خبر داد

بهره‌براری از ۲۱۰۰ کیلومتر راه روستایی درجنوب کرمان

روکش عباس ثمره: از مجموع ۳۹۹۶ کیلومتر راه روستایی با جمعیت بالای ۲۰خانوار درجنوب کرمان ۲۱۰۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان، عباس ثمره  گفت: از ابتدای تاسیس اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان از مجموع ۳۹۹۶ کیلومتر راه روستایی با جمعیت بالای ۲۰خانوار ۲۱۰۰ کیلومتر آن با اعتباری به مبلغ ۵۲۵۰میلیارد ریال آسفالت و به بهره برداری رسیده است.

معاون ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهر سازی جنوب کرمان افزود: درحال حاضر ۴۳۰کیلومتر ازاین راهها درحال ساخت و ۱۷۰کیلومتر آن آماده آسفالت است که به دلیل عدم تخصیص قیر به وزارت راه و شهرسازی از اول سال جاری تاکنون امکان آسفالت آن فراهم نشده و در صورت تخصیص اجرای آسفالت انجام خواهدشد. برای اتمام و بهره برداری اعتباری به مبلغ ۲۱۵۰میلیارد ریال مورد نیاز است.

وی اظهار داشت: برای محرومیت زدایی، رونق کسب و کارهای روستایی، توانمندسازی و جلوگیری از مهاجرت افراد به شهرها نیاز به ساخت ۱۸۹۶ کیلومتر راه روستایی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار با برآوردی درحدود اعتباری به مبلغ ۱۰۰۰۰میلیارد ریال است.

ثمره با برشمردن مشکلات و موانع ساخت راه روستایی گفت: از جمله عواملی که باعث کندی روند اجرایی پروژه ها می شود  کمبود اعتبارات و نقدینگی  و همچنین عدم اعتبار لازم جهت تملک زمین های شخصی واقع شده در مسیر جاده ها که باعث ممانعت اهالی و بعضاً تعطیلی پروژه شده است .

وی همچنین  باتاکید بر دغدغه مطالبات پیمانکاران گفت :در حوزه راه روستایی مطالبات پیمانکاران حدود ۹۰۰ میلیارد ریال می باشد.

لازم به ذکر است،منطقه جنوب کرمان دارای ۷شهر ستان با جمعی بیش از ۸۰۰هزار نفر وتعداد۱۹۹۳ روستا که به دلیل حاصل خیز بودن زمین منطقه،مردم بیشتر به کشاوزی مشغول هستند و به همین دلیل راههای روستایی از اهمیت زیادی درمنطقه برخورداراست.