شناسهٔ خبر: 73563 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع مدیران کل راه و شهرسازی مطرح کرد

تمامی بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی مکلف به تخصیص تسهیلات مسکن به متقاضیان هستند/تاکید بر تکمیل مسکن مهر تا پایان امسال

برگزاری چهاردهمین جلسه شورای مسکن در سال 98 محمد اسلامی با تاکید بر اینکه بر اساس ابلاغ رییس‌جمهوری، رییس مجلس و رییس بانک‌مرکزی تمامی بانک‌ها مکلف به تخصیص تسهیلات مسکن به متقاضیان هستند، اعلام کرد: در هر شهری، سازندگان خوشنام شناسایی شوند و در طرح اقدام ملی مسکن از آنها کمک گرفته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن که با حضور معاونان مسکن، معماری و شهرسازی، مدیران عامل سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاونت برنامه‌ریزی و معاونت حقوقی و همچنین مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، بر پایدارسازی نهضت خانه‌سازی در کشور تاکید کرد.

اسلامی ضمن تاکید بر اینکه مدیران کل راه و شهرسازی در روند تکمیل مسکن مهر و همچنین عملیاتی کردن احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی اهتمام ویژه داشته باشند، گفت: باید عقب‌ماندگی‌های تکمیل مسکن مهر و همچنین احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی جبران شود.

وی افزود: تمامی دست‌اندرکاران ستادی و استانی با هم هماهنگ و هم‌قسم شوند تا یکپارچه طرح اقدام ملی را تا پایان سال ۹۹ به اتمام برسانند.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه تکمیل مسکن مهر در استان‌ها باید تا پایان امسال انجام شود، توضیح داد: انتظار داریم معاونان و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه؛ سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن با همراهی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسرکشور پای انجام طرح اقدام ملی مسکن بایستند و کار را در زمان اعلام شده به بهترین شکل به سرانجام برسانند.

وی تاکید کرد: تمامی دست‌اندرکاران باید به موقع تعهدات خود را انجام دهند. همچنین از صدور بخشنامه‌های غیرضروری و دستورالعمل‌هایی که بازدارنده‌ هستند و قفل و بست ایجاد می‌کنند به شدت پرهیز شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه جامعه هدف و آماری طرح اقدام ملی باید دقیق شود، گفت: تدقیق جامعه هدف و‌ آماری طرح اقدام ملی و سهمیه هر استان با توجه به تحلیل اولیه‌ای که توسط معاونت مسکن و ساختمان انجام شده، باید توسط استان‌ها بر اساس واقعیت موجود ظرف مدت یک هفته انجام شود.

اسلامی ادامه داد: جامعه هدف ما در طرح اقدام ملی مسکن چهار دهک، شاملِ دهک‌های ۳، ۴ و ۵ و ۶ هستند در برخی از استان‌ها دهک ۷ هم افزوده می‌شود. در خصوص دهک‌های یک و دو نیز تعهداتی داریم که با از طریق کمیته امداد و بهزیستی یا از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و خیرین مسکن‌ساز برای احداث واحدهای مسکونی این دو دهک نیز اقدام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص قیمت تمام شده هر واحد مسکونی و هماهنگ کردن آن با واقعیت روز، اعلام کرد: دامنه قیمت‌های تمام‌شده هر متر مربع واحد مسکونی در طرح اقدام ملی بین ۲ و نیم تا ۳ میلیون تومان است که شامل همه اجزای ساختمان می‌شود.

وی از ویژگی‌های یکسان‌سازی قیمت تمام شده هر متر مربع واحد مسکونی را تعیین قیمت زمین عنوان کرد و گفت: سازمان ملی زمین و مسکن و معاونت مسکن و ساختمان تحلیل و دقیق جامعی در خصوص تعیین قیمت زمین در استان‌های مختلف داشته باشند به نحوی که دچار تصمیمات کلیشه‌ای نشویم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت فروش و دامنه قیمت تمام شده واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی با جامعه هدف منطبق باشد، اعلام کرد: در طرح اقدام ملی مسکن، سازندگان و مشارکت‌کنندگانی دعوت شوند که بتوانند انتفاع خود را از بازار داشته باشند.

طرح‌های جامع با حرایم بزرگتر تهیه شوند

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین توضیح داد: معاونت شهرسازی و معماری و مدیران کل راه و شهرسازی در تهیه طرح‌های جامع دقت کنند که زمین ذخیره‌سازی شود. بدین‌معنا اگر حرایم شهرها بزرگتر تعیین شوند شرط عقل است و سرمایه برای دولت و کشور می‌ماند و مانع از دست‌اندازی به اراضی ملی خواهد شد.

اسلامی تجربه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را در مشارکت دادن مردم برای احداث واحدهای مسکونی مثبت  ارزیابی و تصریح کرد:  در مناطقی که مردم زمین دارند دولت و وزارت راه و شهرسازی پشتیبانی و حمایت کند تا با مشارکت مردم واحدهای مسکونی جدید احداث شود.

وی با اشاره به اینکه حتما نباید زمین‌ها و اراضی ملی برای احداث طرح اقدام ملی مسکن تخصیص یابد، گفت: کسانیکه زمین دارند به مشارکت بگذارند و در طرح اقدام ملی مشارکت داشته باشند. اینکار به ویژه می‌تواند در بافت‌های فرسوده موثر عمل کند.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور گفت: در هر شهری، سازندگان خوشنام شناسایی شوند و در طرح اقدام ملی مسکن از آنها کمک بگیریم.

وی خطاب به مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی از بانک مسکن تحرک بیشتری را انتظار دارد. در این خصوص حتما جلسه‌ای با حضور مدیر شعب اصلی تمامی شهرهای کشور، شرکت‌های سرمایه گذاری مسکن و شرکت های توسعه مسکن بنیاد، شرکت های شهرهای جدید و کل خانواده وزارت راه و شهرسازی که وظیفه مسکن برعهده آنها است، برگزار شود و در همایشی یک‌روزه تحرک به بخش مسکن بازگردد.

اسلامی یادآور شد: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تمامی بانک‌ها اعم از خصوصی و دولتی مکلف شده‌اند تا تسهیلات مسکن را تخصیص دهند و در اینکار تنها به بانک مسکن اکتفا نشود. در اینکار رییس جمهور، رییس مجلس و رییس بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها اعلام شده که تمامی بانک‌ها باید تا سقف ۲۰ درصد از تسهیلات بانک خود را به بحث مسکن اختصاص دهند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ابزارهای اجرای تولید مسکن در طرح اقدام ملی مسکن، جامعه هدف، سازنده، زمین و تسهیلات هستند که باید با هنر مدیریت تمامی مدیران کل راه و شهرسازی و معاونت‌های مرتبط تبدیل به جریان پایدار تولید مسکن در طرح اقدام ملی و سایر طرح‌های مسکنی شود که برای همه این موارد، تمهیداتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: مدیران کل راه و شهرسازی در استان‌های خود به اندازه وزیر اختیار دارند و باید قوی، محکم و مقتدر طرح اقدام ملی مسکن را عملیاتی و اجرایی کنند.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در حال حاضر که بیشتر مردم و جامعه هدف نمی توانند بدون تسهیلات و همچنین سایر الزامات واحدهای مسکونی موردنیاز خود را تهیه کنند باید دولت و دستگاه های متولی از جمله وزارت راه و شهرسازی شرایط خانه دار کردن اقشار هدف را فراهم کنند.

اسلامی افزود: بحث تسهیلات بانکی با شرایطی که اکنون وجود دارد حتی با ۱۸ درصد سود هنوز هم پاسخگوی نیاز برخی از دهک‌ها برای تامین مسکن هست. در عین حال تلاش می شود تا بتوان سود تسهیلات را کمتر کرد. در حال حاضر، مشکل اساسی، مکانیابی و انتخاب سازندگان است که بخشی از آنها انجام در حال انجام است.

وی در خصوص قراردادهای تیپ نیز اعلام کرد: دست مدیران کل راه و شهرسازی باز گذاشته شود تا قراردادهای موردنظر را بر اساس اقتضائات استان خود منعقد کنند ولی در عین حال چهارچوب داشته باشد.

تجربیات بنیاد مسکن در احداث واحدهای مسکونی استفاده شود

وزیر راه و شهرسازی با تاکید مجدد بر بهره‌مندی از تجربیات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بحث مشارکت مردمی در ساخت واحدهای مسکونی اعلام کرد: سامانه ثبت نام و فراخوان که جزو مطالبات مردم است باید راه اندازی شود. همچنین باید به زودی مصرف کنندگان مشخص شوند و تشکیل پرونده دهند و فرآیند خود را دنبال کنند.

وی یادآور شد: در طرح اقدام ملی اعلام کرده ایم که چنانچه یک سازنده ۲۰ درصد آورده داشته باشد ۸۰ درصد پول موردنیاز توسط بانک به سازندگان واجد شرایط تسهیلات داده می شود و این تسهیلات قابلیت انتقال به خریداری را دارد.

اسلامی در پایان تصریح کرد: امیدوارم نهضت خانه‌سازی پا بگیرد و فراگیر شود و بتوانیم بیشتر از فرصت و زمان خود بهره ببریم.