شناسهٔ خبر: 7357 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

مهدی موذن در نشست رسانه‌ای سازمان نظام كاردانی:

تضعيف كاردان‌ها به نفع ساخت‌وساز نيست/ صنعتی‌سازی ساختمان در کشور جایگاهی ندارد

مهدی موذن رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با انتقاد از اینکه سازمان نظام مهندسی برای افزایش کیفیت ساختمان‌ها کاری نکرده است گفت: در استان تهران به صورت رسمی از کاردان‌ها استفاده‌‌ای نشده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی موذن در نشست خبری سازمان نظام كاردانی كه صبح امروز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت برگزار شد با اشاره به سالروز تغییر کانون فنی کاردان‌های فنی به سازمان‌ نظام کاردانی (۲۷ اردیبهشت) گفت: با این تغییر یک جایگاه اجتماعی ـ قانونی جدید ایجاد شد که مسئولیت‌های وسیع‌تری را نسبت به قبل ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه کاردان‌‌های فنی و معماران تجربی عضو سازمان هستند، گفت: در ۳۰ استان کشور سازمان نظام کاردانی وجود دارد و شورای مرکزی نیز با مشروعیت قانونی بر کار استان‌ها نظارت می‌کند.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با بیان اینکه در استان تهران ۲۰ هزار عضو داریم، گفت: هشت هزار نفر کاردان فنی و ۱۲ هزار نفر معمار تجربی در استان تهران فعالیت می‌کنند.

موذن با اشاره به ۶۰ هزار نفر کاردان فنی و ۱۰۰ هزار نفر معمار تجربی در کل کشور بیان کرد: از سال ۱۳۸۰ که این نهاد به وجود آمده، تلاش زیادی کردیم که این سازمان را اثبات کنیم اما به دلیل مشکلاتی که در مدیریت وزارت راه و شهرسازی در سال‌های گذشته وجود داشت، این سازمان تضعیف شد.

وی با اشاره به اینکه انتخابات هیات مدیره سازمان هفت سال به تعویق افتاد، در حالی که باید سه ساله انجام می‌شد، گفت: اما متولیان دولت کنونی تلاش خود را کردند و در ۲۲ اسفند سال قبل انتخابات اعضا برگزار شد.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با اشاره به اینکه تضعیف این سازمان در سال‌های گذشته موجب ریزش کاردان‌ها شد، گفت: با تضعیف کاردان‌ها، آنها مجبور شدند که باز هم درس بخوانند تا مهندس شوند تا بتوانند به عرصه ساخت و ساز کشور ورود کنند، در حالی که این به نفع ساختمان‌سازی نیست.

موذن افزود: مهندس ترکان در جلسه‌ای اعلام کرد که ۳۳۰ هزار مهندس در کشور داریم که این تعداد بسیار بیشتر از نیاز است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تکنیسین‌ها و کاردان‌ها، با کمبود نیرو مواجهیم، بیان کرد: شاید مدیرانی که موجب فرار کاردان‌ها شدند، نمی‌دانستند عواقب آن در صنعت ساختمان‌سازی چه می‌شود و هم‌اکنون می‌بینید که نیروهای مجرب در صنعت ساختمان حضور ندارند.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با اشاره به تصمیماتی مطابق با سلایق شخصی در چهار ساله وزارت راه و شهرسازی در دولت دهم گفت: مشکل دیگر ما مطالبات برخی مدیران سازمان مهندسی ساختمان است، زیرا نگاه‌های بخشی به حوزه‌ زیرمجموعه آنها باعث شده تا سعی کنند تا سازمان نظام کاردانی را تضعیف کنند.

موذن با اشاره به اینکه کدام مسئول می‌تواند بگوید ساختمان‌های ما بادوام ساخته می‌شود، اظهار داشت: در چند سال گذشته نظام مهندسی ساختمان برای مقاوم‌سازی، استحکام‌سازی و ایمن‌سازی ساختمان چه کرده است؟

وی با انتقاد از وضعیت صنعتی‌سازی در کشور گفت: آمارهایی که در دوره‌های گذشته در خصوص سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی صنعتی‌سازی عنوان می‌شد، الان به چه وضعیتی ر سیده است؟ آیا باید فقط مسکن مهر صنعتي‌سازی می‌شد؟

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان  تصریح کرد: در صنعتی‌سازی مسکن مهر هم تصور این بود که فقط بخشی از ساخت و ساز در کارگاه انجام دهند و به بقیه موارد توجهی نداشتند، در حالی که می‌بینیم امروزه صنعتی‌سازی در ساخت و ساز کشور جایگاهی ندارد.

وی با بیان اینکه از سازمان نظام‌ مهندسی خواهش می‌کنیم تا از این نگاه دست بردارد، گفت: روش‌های ساختمان‌سازی در کشور ما باید اصلاح شود، زیرا بیش از ۸۰ درصد کشور زلزله‌خیز است و ما ساختمان‌های کم‌دوام را بر روی گسل‌‌های زلزله می‌سازیم.

موذن با اشاره به اینکه حضور متخصصان و کاردان‌های تجربی در صنعت ساختمان می‌تواند به کیفیت ساختمان‌ها کمک کند، بیان کرد: نمی‌توانیم مهندس‌محور ساختمان بسازیم و از دولت می‌خواهیم تا با سازمان‌های دیگر مماشات نداشته باشد.

وی همچنین با اعلام اینکه تاکنون به صورت رسمی هیچ نیرویی برای ساختمان‌سازی از سازمان نظام کاردانی گرفته نشده است، گفت: در استان تهران هیچ آماری مبنی بر اشتغال کاردان‌ها نداریم. /

نظر شما