شناسهٔ خبر: 73611 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

هشدار بورسی به خریداران اوراق تسهیلات مسکن/ شرایط استفاده از اوراق در حال انقضا

بانک مسکن کارشناسان بورس و اوراق بهادار در خصوص حد مجاز خرید اوراق تسهیلات مسکن به افرادی که قصد خرید این اوراق با استفاده از کدهای معاملاتی را دارند، هشدار دادند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، مطابق با اعلام فرابورس و همچنین توصیه کارشناسان و فعالان بازار سهام، خریداران اوراق تسهیلات خرید مسکن بانک مسکن (موسوم به تسه) اعم از مصرف کنندگان و افرادی که به قصد سرمایه گذاری اقدام به خرید این اوراق می کنند لازم است ملاحظات و شرایطی را در نظر داشته باشند تا در اثر بی توجهی به ضوابط موجود در این زمینه دچار مشکل و زیان اقتصادی نشوند. ملاحظات شامل مدت زمان اعتبار اوراق و همین طور سقف انجام معامله خرید اوراق است.

یکی از همین ضوابط و قوانین تعداد مجاز اوراق قابل خریداری تسهیلات مسکن با استفاده از هر کد معاملاتی از سوی فعالان بازار بورس و متقاضیان خرید این اوراق است.

براساس اعلام فرابورس و همچنین تاکید کارشناسان، مطابق با دستورالعمل های موجود در این زمینه، متقاضیان و فعالان بازار سهام با هر کد معاملاتی تنها یکبار می‌توانند اقدام به خرید اوراق تسهیلات مسکن کنند؛ این در حالی است که بر این اساس سقف تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق تسهیلات مسکن ملاک تعداد اوراق مجاز برای خریداری از سوی افراد با هر کد معاملاتی قرار گرفته است.

بر این اساس، در مورد اوراق تسهیلات خرید مسکن که از سوی بانک مسکن منتشر می‌شود افراد با هر کد معاملاتی تنها یک بار و متناسب با سقف تسهیلات خرید مسکن از این محل، حداکثر تا ۱۶۰ ورقه (فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی) برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی مجاز به ثبت سفارش خرید و معامله اوراق تسهیلات مسکن هستند.

کارشناسان تاکید می‌کنند مطابق با ضوابط موجود افراد باید در زمان معامله اوراق و ثبت سفارش برای خرید اوراق حتما این محدودیت و سقف مصوب را رعایت کنند؛ چرا که عدم‌رعایت این ضابطه به معنای تخطی از ضوابط بازار محسوب می‌شود.

کارشناسان و فعالان بازار بورس همچنین تاکید می کنند که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار و دستورالعمل‌های فرابورس در این زمینه، در صورت تخطی افراد از این ضابطه و ورود سفارش و یا خرید بیش از سقف مجاز اعلام شده، این اقدام می تواند منجر به باطل شدن همه معاملات و حذف سفارش‌های ثبت شده و همچنین ارجاع موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات شود؛ از این رو توجه به این ضابطه یکی از مهمترین نکاتی است که متقاضیان معاملات اوراق تسهیلات مسکن اعم از مصرف‌کننده‌ای که به قصد دریافت تسهیلات خرید مسکن به صورت شخصی و با استفاده از کدهای معاملاتی اقدام به ثبت سفارش و خرید اوراق می کند و یا سرمایه گذاران در این بازار،باید مدنظر قرار داده، رعایت کنند و احتیاط‌های لازم در این زمینه را به عمل آورند.

این محدودیت‌ها علاوه بر اوراق صادر شده از سوی بانک مسکن به اوراق صادر شده از سوی بانک ملی به عنوان مرجع دیگر پرداخت تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات نیز تعلق می‌گیرد. کارشناسان در این‌باره تاکید می‌کنند سیاست‌گذار پولی و مدیران بانکی در راستای مصرفی کردن بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن اقدام به وضع این محدودیت کرده اند؛به این معنا که از ورود سفته بازان به این بازار و التهاب در بازار معاملات اوراق که یکی از مهمترین مسیرهای دسترسی متقاضیان خرید مسکن به تسهیلات بانکی محسوب می‌شود، جلوگیری کنند.

این اقدام یکی از سیاست‌هایی است که به منظور ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای اوراق تسهیلات مسکن و جلوگیری از ایجاد التهاب قیمتی در بازار اوراق به نفع متقاضیان مصرفی خرید مسکن که با استفاده از تسهیلات آنی قصد خرید آپارتمان مسکونی دارند،طراحی شده و اعمال می‌شود.

متقاضیان خرید اوراق مسکن همچنین لازم است پیش از انجام معامله، تاریخ انتشار اوراق و مدت زمان باقی مانده از اعتبار آن را رویت کنند و این مدت را با دوره­ای که قصد سرمایه­گذاری دارند منطبق کنند. بدیهی است گذشت تاریخ مصرف اوراق به منزله بی­اعتبار شدن آن اوراق و زیان خریدار است.