شناسهٔ خبر: 73785 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های راه و دفاع؛

سومین جلسه اجرایی‌کردن تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیروهای‌مسلح برگزار شد/تاکید وزارت راه بر پیگیری وزارت دفاع در اخذ تسهیلات از بانک‌ها در اجرای تفاهم‌نامه مشترک

محمودزاده محمود محمودزاده بر پیگیری وزارت دفاع در اخذ تسهیلات از بانک‌ها در اجرای موضوع تفاهم‌نامه دو وزارتخانه راه و دفاع در احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارکنان نیروهای مسلح تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد تا نیازسنجی نهایی از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام شود تا بر اساس آنها نیاز استان‌ها تعیین و بر اساس نیازها اقدامات لازم انجام بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین جلسه اجرایی‌کردن تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارکنان نیروهای‌مسلح با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای‌مسلح در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست، نمایندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای‌مسلح جزئیات درخواست‌ها و نیازهای نیروهای مسلح را به تفکیک استان و بر اساس نیازهای نیروهای مسلح به واحدهای مسکونی و همچنین بر اساس مواردی که وزارت راه و شهرسازی ارایه کرده بود، ارایه دادند.

محمود محمودزاده سرپرست معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جمع‌بندی نشست فوق، با اعلام این مطلب که پتانسیل‌های فراوانی در وزارتخانه‌های راه و دفاع وجود دارد، گفت: فلسفه امضای تفاهم‌نامه وزارت راه و دفاع در احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح، متمرکز کردن توانمندی‌ها برای دستیابی به نتیجه مطلوب و احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه زمانبندی است.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نمایندگان هر دو وزارتخانه راه و دفاع صرفا بر اساس موضوع تفاهم‌نامه و تعهدات تفاهم‌نامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی گام بردارند، افزود: بر اساس ماده ۵ تفاهم‌نامه، مقرر شد تا دستورالعمل اجرایی تهیه و به استان‌ها ابلاغ شود تا بر اساس آن دستورالعمل تعیین شود که گردش کار به چه شیوه‌ای است.

محمودزاده ادامه داد: دستورالعمل اجرایی، عملیاتی کردن ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارکنان نیروهای مسلح شامل دو وزارتخانه راه و دفاع است که بر اساس دستورالعملی که به زودی تهیه می‌شود بخشی از وظایف به شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه و بخشی به وزارت دفاع مربوط می‌شود که بعد از تهیه ابلاغ خواهد شد و بر اساس دستورالعمل می‌توان به گردش کار موردنظر در این خصوص دست یافت.

سرپرست امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: شرکت ها و سازمان های زیرمجموعه وزارتخانه های راه و دفاع تلاش کنند تا هر اقدامی منجر به قرارداد نشود بلکه قبل از هر اقدامی موارد به دبیرخانه ارسال شود تا تحت کنترل قرار بگیرد و سپس بر اساس چهارچوب های تفاهم نامه اقدامات بعدی انجام شود.

به گفته محمودزاده، باید اقدامات به گونه ای مدیریت شود تا تعهد امضا شده در تفاهم نامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح بین وزارت راه و وزارت دفاع محقق شود.

وی بر پیگیری تدوین هرچه سریعتر دستورالعمل اجرایی احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارکنان نیروهای مسلح تاکید کرد و توضیح داد: لیست ۸۲۰۰ واحد مسکونی مهر که از سوی وزارت دفاع اعلام نیاز شده است به تفکیک استان‌ها به وزارت راه و شهرسازی ظرف ۱۵ روز، اعلام شود تا با هماهنگی دستگاه‌های زیربط آنهایی که قابلیت انجام دارند و معارض ندارند در اختیار اجرای این طرح قرار بگیرد.

محمودزاده همچنین اعلام کرد: در بحث شهرهای جدید عدد و رقم های قابل ملاحظه ای وجود دارد که باید با نیازهای روز کنترل شود تا بر اساس تفاهم نامه کار به پیش برود.

وی اراضی اعلام شده از سوی سازمان ملی زمین و مسکن را برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح چهاردسته عنوان کرد و گفت: ظرف ۱۵ روز لیست ارایه شده در چهاردسته زمین‌های اعلام شده از سوی سازمان ملی زمین و مسکن که شاملِ زمین‌های با کاربری مسکونی در مالکیت وزارت دفاع، زمین‌های با کاربری مسکونی در مالکیت دولت، زمین های با کاربری غیرمسکونی در مالکیت نیروهای مسلح، و زمین‌های با کاربری غیرمسکونی در مالکیت دولت به معاونت شهرسازی و معماری ارایه شود تا در خصوص تغییر کاربری‌ها، بررسی‌های لازم انجام شود.

سرپرست معاونت امور مسکن و ساختمان با اعلام اینکه در خصوص مواردی که اعلام شده امکانات دولتی و نیروهای مسلح وجود ندارد، باید بررسی مجدد صورت بگیرد، گفت: در حوزه بازآفرینی شهری، کاربری ها باید دقیقات مشخص شوند و اولویت با اراضی داخل محدوده است.

محمودزاده یادآور شد: پیوند، اتصال و الحاق به محدوده پروسه‌ای زمانبر است. در مرحله نخست، آنهایی که داخل محدوده است و امکان و ظرفیتش وجود دارد، اعلام شوند تا بتوانیم بهره لازم را در این خصوص ببریم.

وی تصریح کرد: وزارت دفاع اخذ تسهیلات از بانک‌ها را در خصوص احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح، پیگیری کند زیرا پتانسیل بسیار خوبی است.

محمود زاده گفت: ضرورت دارد تا نیازسنجی نهایی از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام شود تا بر اساس آنها نیاز استان ها تعیین و بر اساس نیازها اقدامات لازم انجام بگیرد.

سرپرست معاونت امور مسکن و ساختمان در عین حال اعلام کرد: تمامی واحدهای طرح اقدام ملی با دستور وزیر راه و شهرسازی در سالجاری آغاز می‌شود.

محمودزاده با تاکید بر اینکه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به صورت مشترک انجام شود، گفت: پتانسیل های مناسبی در وزارتخانه های راه و دفاع برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح وجود دارد که در صورت منطبق کردن این پتانسیل ها کار به بهترین شکل انجام می‌شود.