شناسهٔ خبر: 73786 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر امور خارجه:

افزایش آگاهی عمومی در خصوص پیامدهای تغییر اقلیم باید مورد توجه قرار گیرد/ وظیفه اصلی ما مدیریت منابع آبی و حرکت به سمت تاب‌آوری است

بازدید معاون وزیر خارجه از سازمان هواشناسی عباس عراقچی با اشاره به اینکه، افزایش آگاهی عمومی در خصوص پیامدهای تغییر اقلیم باید مورد توجه قرار گیرد، وظیفه اصلی دستگاه‌های مربوطه را مدیریت منابع آبی کشور و حرکت به سمت تاب‌آوری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست اعضای هیئت‌رئیسه ششمین کنفرانس بین‌المللی_منطقه‌ای تغییر اقلیم، روز چهارشنبه، هجدهم مهرماه با حضور عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، سحر تاج‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور، دبیران اجرایی و علمی کنفرانس و نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و سازمان مدیریت بحران در ستاد سازمان هواشناسی کشور برگزار شد.

در بخشی از این نشست، گزارشی از آخرین اقدامات انجام‌شده به‌منظور برگزاری کنفرانس ارائه شد و موضوع نشست مشترک هیئت‌رئیسه در طول برگزاری کنفرانس و سیاست‌گذاری پنل‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

افزایش و گسترش آگاهی عمومی مهم‌ترین نیاز ما است

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در بخشی از این نشست با بیان این‌که در شرایط کنونی، افزایش و گسترش آگاهی عمومی مهم‌ترین نیاز ما است، افزود: نسبت به تغییر اقلیم و تبعات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی آن کار زیادی صورت نگرفته است.

تبعات اجتماعی تغییرات اقلیمی کمتر مورد توجه واقع شده است

وی با اشاره به اینکه، تبعات اجتماعی تغییرات اقلیمی کمتر مورد توجه واقع شده و نیاز است این رویکرد در بین مردم و مسئولان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.، توصیه کرد: هدف اصلی کنفرانس بر محور ضرورت مقابله با خشکسالی، مدیریت منابع آب و سازگاری و تاب‌آوری در سطح مردم، مسئولان، تصمیم‌گیران قرار گیرد.

وظیفه اصلی ما مدیریت منابع آبی و حرکت به سمت تاب‌آوری است

معاون وزیر امور خارجه با بیان این‌که وظیفه اول و اصلی ما مدیریت منابع آبی کشور و حرکت به سمت تاب‌آوری است، افزود: باید بر آگاهی‌بخشی عمومی در این خصوص تمرکز شود.

همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در کنفرانس پررنگ‌تر شود

وی همچنین پیشنهاد کرد: همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در این دوره از کنفرانس پررنگ‌تر شود؛ چراکه اقدام در خصوص تغییر اقلیم و تبعات آن بدون همکاری با سایر کشورها انجام شدنی نیست و در مباحثی مانند: ریزگرد، آب‌های فرامرزی و مدیریت آن‌ها، قطعاً بدون همکاری‌های منطقه‌ای نمی‌شود خیلی از مسائل را مدیریت کرد.

وی در خصوص همسایگان و چگونگی ارتباط با آن‌ها می‌شود موضوعات مورد مناقشه را به موضوع همکاری تبدیل کرد.

عراقچی در خاتمه سخنان خود از آمادگی وزارت امور خارجه برای همکاری همه‌جانبه با  ششمین کنفرانس بین‌المللی_منطقه‌ای تغییر اقلیم خبر داد.