شناسهٔ خبر: 73789 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات:

ویرایش سوم ضوابط و مقررات شهرسازی برای معلولان جسمی و حرکتی تهیه می‌شود/ تدوین راهنمای کاربردی ضوابط و مقررات شهرسازی برای معلولان جسمی و حرکتی

معلولان غزال راهب با اعلام این خبر که ویرایش سوم ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان جسمی و حرکتی در دستورکار مرکز تحقیقات قرار دارد، گفت: بازنگری ضوابط فضایی معماری ساختمان‌های مناسب سالمندان و تدوین راهنمای کاربردی ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان جسمی و حرکتی از کارهای مهمی است که در مرکز دست انجام قرار دارد.

غزال راهب رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از فعالیت‌های آن پژوهشکده در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در همکاری با مجموعه وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد.

راهب مناسب‌سازی محیط برای افراد دارای معلولیت را از طرح‌های مشترکی عنوان کرد که با معاونت شهرسازی و معماری در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار دارد و گفت: انجام پژوهش‌های کاربردی و تدوین ضوابط به منظور طراحی همه شمول فضاهای شهری برای بهره مندی تمامی اقشار جامعه از فضاهای شهری از جمله معلولان، سالمندان و کودکان از جمله پژوهش‌ها و ضوابطی است که در دستور تدوین قرار دارد.

رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی ادامه داد: ویرایش سوم ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی و حرکتی در حال حاضر در دستور کار مرکز است و در حال طی مراحل تصویب است. هدف این ضابطه ارتقای سطح علمی، به هنگام رساندن ضوابط بر اساس اطلاعات علمی و تحقیقاتی، تامین دسترسی و رفع مشکلات اجرایی برای کم توانان وناتوانان جسمی و حرکتی است.

راهب بازنگری ضوابط فضایی معماری ساختمان‌های مناسب سالمندان را از دیگر کارهای مرکز عنوان کرد و گفت: هدف بازنگری تدوین ضوابط فضایی معماری ساختمان‌های مناسب سالمندان، تامین آسایش، بهداشت، ایمنی، پاسخگویی به نیازهای روانی، حرکتی و برقراری ضوابط فعالیت‌های اجتماعی سالمندان است.

وی تدوین ضوابط راهبردی از جمله ضوابط مناسب‌سازی برای کاربری‌های مختلف ساختمان‌ها را از دیگر اقدامات در دست انجام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد و توضیح داد: روش‌های مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری برای افراد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی، مناسب‌سازی پایانه‌های حمل‌و‌نقل، ایمن‌سازی حرکت در مدار، مناسب‌سازی بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران برای تردد افراد دارای محدودیت جسمی و حرکتی، و طراحی باغ گل برای افراد دارای محدودیت بینایی، مناسب سازی فضاهای ورزشی با رویکرد همه شمول در دست انجام قرار دارد.

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری همچنین اعلام کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در راستای کاربردی‌تر کردن ضوابط و مقررات در دست تهیه و تهیه شده اقداماتی انجام داده است که شاملِ راهنمای کاربردی ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی و حرکتی است که راهنمای کاربردی برای معلولان جسمی و حرکتی درآمده است.

راهب اعلام کرد: طراحی فضاهای باز محیط‌های مسکونی متناسب با شرایط کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت هم اقدامی است که در مرکز انجام شده است.

وی بخش دیگری از فعالیت‌های مرکز را مباحث ترویجی برشمرد و گفت: در راستای آشنایی با ضوابط دوره‌های آموزشی در سطح کشور با همکاری سازمان های مختلف انجام می‌شود. همچنین در راستای اثربخش شدن ضوابط و با هدف عملیاتی کردن پژوهش‌ها و یافتن مجراهای قانونی برای اجرایی سازی دو کار را در دستور کار قرار داده ایم.

راهب افزود: چک لیست ضوابط معلولان تدوین و به استانداری‌ها، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و ستادهای مناسب‌سازی استان‌ها ابلاغ شده است.