شناسهٔ خبر: 73799 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بیست و هشتمین سالگرد روز ملی ترکمنستان با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد

بیست و هشتمین مراسم روز ملی ترکمنستان با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد بیست و هشتمین سالگرد مراسم روز ملی ترکمنستان به دعوت قربان اف، سفیر این کشور در ایران با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیست و هشتمین سالگرد مراسم روز ملی ترکمنستان به دعوت قربان اف، سفیر این کشور در ایران با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. در این مراسم که به دعوت کشور میزبان برگزار می شد سفرا و دیپلمات های کشورهای خارجی حضور داشتند.

در این مراسم محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با تبریک بیست و هشتمین سالگرد روز ملی ترکمنستان به نمایندگی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به رئیس جمهور این کشور اظهار داشت: ایران جزو نخستین کشورهایی بود که علاوه بر به رسمیت شناختن ترکمنستان از سیاست خارجی بیطرفی این کشور حمایت کرد.

وی ادامه داد: در چارچوب سیاست خارجی ایران، کشورهای همسایه و منطقه در اولویت تنظیم و ارتقای روابط خارجی قرار دارند. در همین راستا، توسعه مناسبات همه جانبه با ترکمنستان برای ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: مرزهای طولانی خشکی و آبی دو کشور ایران و ترکمنستان در طول ۲۸ سال گذشته به عنوان الگویی از مرزهای صلح و دوستی در منطقه معرفی شده اند که دستاوردی بزرگ است.

محمد اسلامی تصریح کرد: تعاملات جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورها از جمله کشورهای آسیای میانه و به ویژه ترکمنستان به لحاظ بسترهای مشترک فرهنگی و قرابت های مردمی، خصوصیات منحصر به فردی دارد.

وی تصریح کرد: وجود مشترکات فراوان تاریخی و اجتماعی میان ملت های ایران و ترکمنستان از جمله نوروز باستانی، شخصیت های فرهنگی و علمی مشترک همانند مختومقلی فراغی، واژگان مشترک در ادبیات فارسی و ترکمنی، قدمگاه امام رضا (ع) در شهر مرو، موجبات دوستی و برادری دو ملت را را فراهم آورده است. به نحوی که رهبر معظم انقلاب اسلامی، ترکمنستان را نه تنها یک همسایه، بلکه خویشاوند ملت ایران خطاب کرده اند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با برشمردن دیگر خصوصیات مشترک همسایگی ایران با ترکمنستان اظهار داشت: ترکمنستان برای ایران، علاوه بر همسایگی، کشوری هم فرهنگ، هم کیش، همکار و شریکی مهم بوده و اطمینان داریم این نگاه، از سوی ترکمنستان نسبت به ایران نیز صدق می کند.

وی ادامه داد: باعث خرسندی است که در این مراسم این خبر را اعلام کنیم که دو کشور در آینده بسیار نزدیک، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی خود را در عشق آباد برگزار خواهند کرد. برپایی این رویداد با اهمیت، گام بزرگی در راستای ارتقا و توسعه ظرفیت ها و مناسبات دو جانبه ایران و ترکمنستان خواهد بود.

اسلامی ادامه داد: بر این باور هستیم که پیوندهای دیرینه در کنار اراده رهبران دو کشور بزرگ ایران و ترکمنستان طی ۲۸ سال گذشته، سرمایه عظیمی برای گسترش ارتباطات بوده و در آینده نیز خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: بدون شک جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور دوست و برادر، خواهند توانست گام های بلندی برای رفاه و آسایش ملت های خود و دیگر کشورهای منطقه بردارند.

سفیر ترکمنستان: ایران جزو اولین کشورهای به رسمیت شناختن استقلال ترکمنستان بود

در بخش ابتدایی این مراسم قربان اف، سفیر ترکمنستان در ایران با خوش آمد گویی به وزیر راه و شهرسازی بابت حضور در جشن بیست و هشتمین سالگرد روز ملی ترکمنستان اظهار داشت: یکی از اولین کشورهایی که از استقلال و بی طرفی ترکمنستان حمایت کرد، جمهوری اسلامی ایران است. ایران برای ترکمنستان کشوری دوست، همسایه و شریک اقتصادی به شمار می آید.

وی ادامه داد: طی سال های استقلال، در زمینه های سیاسی، اقتصادی و تجاری، انرژِی سوختی، حمل و نقل، کشاورزی و امور فرهنگی روابط گرم و نزدیکی بین دو کشور در جریان بوده است.

قربان اف گفت: روابط بین الدولی در تمامی امور با در نظر گرفتن منافع ملی، به توسعه پایدار صلح و حسن همجواری و همچنین شکوفایی بین المللی کمک خواهد کرد. تمامی این موارد نتیجه جلسات و سفرهای متعدد در سطح بالای سران دو کشور و پیگیری از طرف آنهاست.

وی افزود: در همین خصوص برای سران دو کشور ایران و ترکمنستان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم که در پیگیری اموری که برای توسعه روابط دو جانبه لازم است، شاهد موفقیت باشیم.