شناسهٔ خبر: 73808 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون عمران و بهسازی شرکت بازآفرینی در دور جدید گفتمان وقف و بازآفرینی مطرح کرد؛

بهره‌گیری از ظرفیت‌های موقوفات مدنظر واقفان نیست / بازآفرینی یک اقدام ملی است که حاکمیتی و منحصر به یک دستگاه نیست / فرهنگ وقف و بازآفرینی دارای اشتراکات زیادی هستند

جلسه معاون عمران و بهسازی شرکت بازآفرینی شهری ایران در سلسله نشست‌های واقفان و خیرین بر اهداف مشترک فرهنگ وقف و بازآفرینی تاکید کرد.

سیدمجتبی علوی مقدم، معاون عمران و بهسازی شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهداف مشترک فرهنگ وقف و بازآفرینی اظهار داشت: اگر به فرهنگ وقف و سیطره آن در شکل‌گیری جوامع شهری و روستایی دقت کنیم، نوع دوستی، کمک و عمران و آبادانی را شاهد هستیم.

وی افزود: ساخت حمام‌ها، آب انبارها، کاروانسراها، مغازه‌ها و سقاخانه‌ها نمونه‌های بزرگ خدمت فرهنگ وقف به عمران و آبادانی کشور است.

وی تصریح کرد: بازآفرینی هم در این راستا اشتراکات زیادی با فرهنگ وقف دارد و به واقع در اهداف که همان رفاه، آسایش و انجام خدمات فرهنگی و اجتماعی و ارتقاء زندگی مردم است، اشتراکات زیادی را شاهد هستیم.

علی مقدم در ادامه با اشاره به اینکه امروز در کشور از ظرفیت‌های موقوفات به شکلی که مدنظر واقفین است، بهره برده نمی‌شود، گفت: بازآفرینی می‌تواند بازوی کارآمد فرهنگ وقف باشد.

معاون عمران و بهسازی شرکت بازآفرینی همچنین به نشست وقف به عنوان سلسله نشست‌های شرکت بازآفرینی به عنوان محملی برای ارایه تجربیات، بیان نقطه نظرات و تدوین سیاست‌های جدید در این گفتمان مشترک اشاره کرد و گفت: باید از این فرصت جدید به نفع حقوق شهروندان و ارتقاء کیفیت مسکن و زندگی در محلات و شهرهای‌مان بهره برد.

علوی مقدم با تاکید بر این موضوع که بازآفرینی یک اقدام ملی است که حاکمیتی نبوده و منحصر به یک دستگاه دولتی نیست، اظهار داشت: وقتی در گفتمان به اشتراکات رسیده‌ایم پس با احترام به قوانین دستگاه‌ها باید اهداف مشترک را پیدا کرد.

وی افزود: به این شکل می‌توان اختلاف‌ها را با نشست‌های تخصصی مرتفع کرده و در این راه به کمک تمام نهادهای عمومی و دولتی متخصص و مرتبط  از قبیل میراث فرهنگی، بخش خصوصی، شهرداری‌ها و مدیریت شهری با حفظ حقوق مردم امورات را به انجام رساند.