شناسهٔ خبر: 73880 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

بازگشت روزانه ۶۰۰ هزار زائر اربعین به کشور پیش‌بینی می‌شود/ ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران بسیج شده‌اند / بازگشت زائران از مرز مهران دو مرحله‌ای می‌شود

عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از پیش‌بینی ورود روزانه ۶۰۰ هزار نفر زائر در روزهای ۲۶ تا ۲۹ مهرماه از مرزها به داخل کشور خبر داد و تاکید کرد: ضمن بسیج بیش از ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس و هماهنگی با شرکت راه‌آهن، بازگشت از مهران دو مرحله‌ای خواهد شد.

عبدالهاشم حسن نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تمهیدات این سازمان برای دور برگشت سفرهای اربعین حسینی اظهار داشت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر برای حضور در مراسم اربعین حسینی عازم  کربلا شدند که طبق پیش‌بینی‌ها این رقم برای سال جاری به حدود سه میلیون نفر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه « بر اساس آمار روزهای هجدهم و نوزدهم مهرماه به عنوان روزهای پیک رفت سفرهای اربعین حسینی ۴۲۰ هزار نفر از مرزها خارج و ۸۰ هزار نفر وارد کشور شدند» گفت: بیش‌ترین فشار در ایام پیک رفت بر روی مرز مهران بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا دو روز بعد و یک روز قبل از اربعین با ورود روزانه ۶۰۰  هزار نفر بیش‌ترین ورودی در مرزها را داشته باشیم.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعداد قابل توجه زائران در ایام بازگشت بیان داشت: بازگشت از مهران دو مرحله‌ای خواهد شد و زائران از سه شهرستان اندیمشک، کرمانشاه و همدان به مقاصد خود منتقل می‌شوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: برای جابه‌جایی این تعداد بیش از ۸۰۰۰ اتوبوس بسیج شده‌اند و باتوجه به انتقال زوار از مرز مهران به سه پایانه اندیمشک، کرمانشاه و همدان با شرکت راه‌آهن هماهنگ شده تا زائران پس از انتقال به این سه پایانه معین با استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی هر یک از سه شهرستان‌ مذکور نیز به مقصد شهرهای خود بازگردند تا اتوبوس‌ها بتوانند در ۲۴ ساعت دو بار مسیر مهران را پیمایش کنند.

هماهنگی با شرکت راه‌آهن برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی

حسن نیا خاطرنشان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای انتقال حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زائران از مهران به پایانه اندیمشک هستیم تا از آنجا به وسیله قطار جابه‌جا شوند.

وی یکی از دغدغه‌های اصلی این سازمان و وزارت راه و شهرسازی را تسهیل سفر بازگشت زائران عنوان کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۴۷ درصد جابه‌جایی‌ زوار با حمل‌ونقل عمومی و حدود ۵۳ درصد به وسیله خودروهای شخصی انجام شد. اما تاکنون حدود ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه در پارکینگ‌های چهار پایانه مرزی توقف کرده‌اند و بررسی روند ورودی و خروجی از مرزها بیانگر ماندگاری ۵ روزه سفر زائران است.

حسن نیا تصریح کرد: اگر زائران نام مرز و اطلاعات زمانی بازگشت را به سامانه ۱۰۰۰۱۴۱ پیامک کنند برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به منظور برنامه‌ریزی دقیق تر و شناسایی میزان تقاضای حمل‌ونقل عمومی در هر یک از مرزها بسیار مفید خواهد بود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: جاده‌ مهران- ایلام در روزهای پیک (اوج) بازگشت یکطرفه خواهد بود و مردم می‌توانند از جاده ملکشاهی به عنوان مسیر جایگزین استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان از زائران محترم که قصد حضور و مشارکت در راهپیمایی روز اربعین در کربلا را دارند درخواست کرد که زمان بازگشت خود به کشور را به تعویق بیندازند.