شناسهٔ خبر: 73888 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اقدام ملی رونق تولید مسکن عامل ثبات بازار مسکن - بخش سوم

آرم اقدام ملی 3 ساده‌ترین قانون اقتصاد بیان می‌کند که قیمت همواره تابعی از عرضه و تقاضا است. زمانی که عرضه کاهش پیدا می‌کند در نتیجه تقاضا افزایش پیدا می‌کند و در یک نقطه تعادل قیمت مشخص می‌شود. در سال‌های گذشته کاهش تولید مسکن یا به‌عبارتی کاهش تولید مسکن برای جامعه متوسط رو به پایین در کنار دیگر عوامل اقتصادی مانند افزایش قیمت ارز و تحریم‌های اقتصادی باعث افزایش ناگهانی قیمت مسکن شد. وزارت راه و شهرسازی برای جبران این وضعیت و همچنین ایفای نقش حاکمیتی خود طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن را برای کنترل قیمت رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ساخت 400 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن می‌تواند آرامش و ثبات را به بازار آشفته مسکن برگرداند، در ماه‌های اخیر نیز شاهد درستی این مدعا بودیم، چنانکه پس از اعلام رسمی آغاز این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی و در ادامه آغاز رسمی عملیات اجرایی این طرح شاهد ثبات نسبی و در برخی موارد کاهش قیمت مسکن در کشور بودیم.

مجموعه وزارت راه و شهرسازی با محوریت معاونت‌های حوزه زمین و مسکن این وزارت‌خانه و تلاش مدیران کل در استان‌ها نوید اجرای پر قدرت این طرح را می‌دهد. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین به گوشه‌ای از اقدامات زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این طرح اشاره شد، در ادامه نیز اقدامات دیگری که در استان‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی شدن این طرح انجام شده است را می‌خوانیم.

 

تولید 7۱۲۹ واحد مسکونی در دو سال آینده در استان هرمزگان

سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که روز سه‌شنبه 5 شهریورماه برای بازدید از بافت‌ فرسوده شهری و تعدادی از طرح‌های بازآفرینی به استان هرمزگان سفر کرده بود، نخست در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در این استان حضور یافت و در سخنانی با بیان اینکه تعداد 7129 واحد مسکونی در استان هرمزگان تولید و طی دو سال آینده به مردم تحویل می‌شود، گفت: تقاضای ما از همکارانمان این است که کمک کنند تا با برنامه‌ریزی فشرده امکان تولید این واحدها در بازه زمانی کمتر از دو سال تولید شود و در اختیار خانوارها قرار گیرد و این شهر نیز از رونق این ساخت و سازها بهره‌مند شود.

پژمان در بخش دیگری از این سفر به نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر بندرعباس حاضر شد و با حضور وی عملیات اجرایی پروژه مسکونی ۸۳۰ واحدی در اراضی۱۶ هکتاری بندرعباس آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان نیز در این مراسم اعتبار مورد نیاز برای ساخت حدود ۷ هزار واحد مسکونی جدید در استان هرمزگان را ۱۹۴۶میلیارد تومان اعلام کرد که حدود ۱۵۰۰میلیارد تومان از این اعتبار از طریق مشارکت بخش خصوصی تامین می‌شود.

 

آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۹۲ واحد مسکونی در استان سمنان

مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۹۲ واحد مسکونی درقالب اقدام ملی پروژه‌های مشارکتی تولید مسکن در استان سمنان امروز همزمان با سراسر کشور با حضور استاندار سمنان در شهرستان دامغان برگزار شد.

مراسم آغاز عملیات اجرایی ۴۹۲ واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن  5 شهریور به‌مناسبت هفته دولت با حضور آشناگر استاندار سمنان، حسن بیگی نماینده شهرستان دامغان ، دهقان مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان و جمعی از مسئولان استانی در شهرستان دامغان برگزار شد.

در این برنامه اقدام ملی در استان سمنان ۴۹۲ واحد مسکونی در عرصه‌ای به وسعت ۳۷۴۱۰ متر مربع در محلات هدف در چهار شهر سمنان ۳۰۸ واحد، دامغان ۱۴۰ واحد، گرمسار ۳۲ واحد و سرخه ۱۲ واحد ساخته خواهد شد. 

 

12 هزار و 250 واحد در خراسان جنوبی ساخته می‌شود

5 شهریور با حضور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس مراسم كلنگ زني پروژه تامين زمين به ظرفيت توليد ۱۲هزار و 250 واحد مسكوني در خراسان جنوبي آغاز شد.

استاندار خراسان جنوبی دراين مراسم گفت: برای ساخت این تعداد واحد مسکونی ۵۰۰ هکتار زمین در استان خراسان جنوبی با دستور رئیس جمهور اختصاص یافته است.

معتمدیان آورده دولت را در این طرح حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در این طرح از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و آستان قدس رضوی نیز استفاده می‌شود.

وی تراکم این واحدها را ۲ تا ۵ طبقه اعلام کرد و گفت: اقشار مختلف با سلایق و توانایی مالی متفاوت می‌توانند در اجرای آن سرمایه‌گذاری و مشارکت کنند.

استاندار خراسان جنوبی اشاره ای هم به ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی ویژه محرومان کرد و گفت: این واحدها با مشارکت و حمایت سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده که با استقبال روستائیان، به سرعت در حال پیشرفت است.

 

آغاز عملیات اجرایی 19 هزار و 92 واحد در استان اصفهان

هم‌زمان با کل کشور در روز 5 شهریور به دستور حسن روحاني، رييس جمهوری در برنامه زنده ویدئو کنفرانس، عمليات ساخت ۱۹ هزار و 98 واحد مسكوني در قالب طرح اقدام ملي در استان اصفهان نیز آغاز شد.

اين برنامه به صورت ويدئو كنفرانس، در محل پروژه ۵۰ هكتاري شهرستان تيران و كرون و با حضور عباس رضايي استاندار اصفهان، حميدرضا اميرخاني مديركل راه وشهرسازي استان و جمعي از مديران و مردم اين شهرستان انجام شد.

مديركل راه و شهرسازي استان اصفهان در این مراسم گفت: آنچه كه در استان اصفهان پيش‌بيني شده احداث ۴۷ هزار و ۵۰۰ واحد است كه ۵۰۰۰ واحد در سطح استان ، ۲۱ هزار واحد در شهر جدید بهارستان، ۱۸ هزار واحد در فولاد شهر و ۳۵۰۰ واحد در شهر جدید مجلسي احداث خواهد شد.

اميرخاني افزود: امروز به دستور رياست جمهور ۱۹ هزار و ۹۲ واحد در استان اصفهان در فاز اول كليد خواهد خورد و بقيه آن هم در فاز دوم كه سه ماهه سوم ابلاغ مي شود آغاز خواهد شد.

 

ساخت ۵۴۳۵ واحد مسکونی طرح اقدام ملی در استان خراسان رضوی

محمدرضا اخوان عبدالهیان، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی 6 شهریور در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی ساخت ۵۴۳۵ واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در استان خراسان رضوی خبر داد.

اخوان عبدالهیان گفت: عملیات اجرایی ساخت پنج هزار و ۴۳۵ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح از روز گذشته (5 شهریور) آغاز و زمین مورد نیاز احداث ۱۷هزار واحد مسکونی دیگر نیز آغاز می‌شود.

 

۲۰۰ واحد مسکونی در فاز اول و ۲۰۰۰ واحد در ادامه سهم استان قم

حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز در 10 شهریور گفت: به مناسبت هفته دولت و در راستای تولید مسکن، کلنگ طرح اقدام ملی در شهر قم زده شد.

صبوری ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کلان وزارت راه و شهرسازی در خصوص تولید مسکن، یک قطعه زمین به مساحت تقریبی ۱۱ هزار مترمربع به بنیاد مسکن واگذار شد.

وی افزود: در طرح اقدام ملی، اداره کل راه و شهرسازی استان تأمین کننده زمین و اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازنده و احداث کننده واحدهای مسکونی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد: در فاز اول تعداد ۲۰۰ واحد مسکونی در این قطعه زمین و در قالب طرح اقدام ملی تولید خواهد شد و برای تولید ۲۰۰۰ واحد مسکونی دیگر در قالب طرح اقدام ملی، مشارکتی و ... در حال برنامه‌ریزی هستیم.

 

۴۵۰۰ واحد مسکونی در تهران در قالب طرح اقدام ملی

رضا نگهبان، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران هم درخصوص اقدام ملی رونق تولید مسکن در 20 شهریور گفت: در استان تهران در قالب طرح اقدام ملی ۸ بلوک در تهرانسر در نظر گرفته شده که در ۴ بلوک آن طرح اقدام ملی برای ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد.

نگهبان در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آغاز طرح اقدام ملی ساخت مسکن در پایتخت بیان کرد: بحث طرح اقدام ملی به‌تازگی به پروژه‌های مشارکتی استان تهران اضافه ‌شده است. پیش ‌از این پروژه‌های مشارکتی قبلی، جزو ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی به‌حساب نیامده بودند.

وی افزود: پس از گزارشی که برای وزیر راه و شهرسازی فرستاده شد، شرح تأمین زمین از سوی دولت، انتخاب شرکت و بقیه موارد به پروژه‌های مشارکتی استان تهران اضافه شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص اینکه علاوه بر تهرانسر در چه مناطقی دیگر از تهران قرار است در قالب طرح اقدام ملی پروژه‌های مشارکتی ساخته شود، گفت: در حال حاضر روی زمین‌هایی کار شده تا اسناد آن به فراخوان آخر شهریور ماه برسد. برای مشارکت؛ ۲ زمین ۳۵ هزار متری و ۴۱ هزار متری در وردآورد، یک زمین ۳۱ هزار متری در واوان اسلامشهر و یک قطعه بزرگ دیگر در تهرانسر در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: طبق برآورد اولیه با شروع کار در این پروژه‌ها با پتانسیلی که وجود دارد فکر می‌کنیم شاهد ساخت ۴۵۰۰ واحد مسکونی در تهران در قالب طرح اقدام ملی باشیم که قرار است در سال ۱۴۰۱ تحویل داده شوند.

 

ساخت ۲۵ هزار واحد مسکونی در آینده نزدیک در بافت‌های ناکارآمد شهری

21 شهریورماه سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از آغاز عملیات اجرایی ۲۵ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی در آینده نزدیک در بافت‌های ناکارآمد شهری خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای به‌جای آغاز طرح‌های جدید در نظر داریم ۷۵۰ طرح نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم.

پژمان همچنین گفت: به بانک مرکزی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات ساخت در بافت‌های ناکارآمد را داده‌ایم.

پژمان با بیان اینکه تاکنون نگاه به بافت های فرسوده مانند سایر مناطق بوده که منطقی نیست، اظهار کرد: شرایط پیش رو می طلبد که هزینه های بازآفرینی شهری را کاهش دهیم. تخفیف صد در صدی در صدور پروانه ها، تسهیلات ارزان قیمت و تخفیف های سازمان نظام مهندسی از اتفاقاتی خوبی بوده که در امر بازآفرینی شهری حاصل خواهد شد.

 

ثبت‌نام اولیه ۱۰ هزار متقاضی در طرح اقدام ملی در استان کرمان

علی حاجی‌زاده، مدیرکل راه و شهرسازی کرمان 24 شهریورماه از ثبت‌نام اولیه ۱۰ هزار متقاضی در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در استان کرمان خبر داد و گفت: زمین ساخت 2000 واحد این طرح در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

حاجی‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در رابطه با آخرین اقدامات این اداره‌کل در خصوص طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن گفت: در راستای احداث یک‌صد هزار واحد مسکن این طرح توسط بنیاد مسکن، اراضی قابل واگذاری استان، شناسایی و به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تخصیص داده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان از ثبت‌نام حدود ۱۰ هزار متقاضی در سامانه طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این تعداد ثبت‌نام اولیه خود را از طریق سایت اعلام‌شده انجام داده‌اند که پس از احراز شرایط متقاضیان و اصلاح آمارها، نسبت به تکمیل پرونده واجدین شرایط اقدام می‌شود.

وی گفت: در صورتی که تعداد متقاضیان این طرح از استعداد فعلی و در نظر گرفته شده فراتر رود نسبت به شناسایی و واگذاری اراضی بیشتر به بنیاد مسکن اقدامات لازم انجام می‌شود.

حاجی‌زاده ساخت واحدهای مسکن به صورت مشارکتی را دیگر اقدام در دست انجام اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان برشمرد که به موازات طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در دستور کار این اداره کل قرار دارد و عنوان کرد: در مرحله اول ۱۶ قطعه زمین با استعداد ساخت یک‌هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی شناسایی شده است.

وی افزود: در فاز اول ۱۴ قطعه زمین در شهرستان‌های کرمان و سیرجان تامین شده است که در مجموع استعداد ساخت هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در این قطعات وجود دارد؛ فراخوان ساخت این واحدها نیز انجام شده است و به‌زودی بازگشایی پیشنهادات انجام خواهد شد.

 

آغاز ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در ۹ شهر جدید آماده‌سازی زمین برای ساخت ۵۹ هزار واحد دیگر

حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هم در 26 شهریورماه از پیشرفت قابل توجه طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید خبر داد و گفت: ساخت نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی در ۹ شهر جدید کشور شروع شده و مراحل آماده‌سازی زمین برای شروع ساخت ۵۹ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در شهرهای جدید در دست انجام است.

طاهرخانی، درباره وضعیت و مراحل ساخت و پیشرفت پروژه‌های مربوط به طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید گفت: در فاز اول ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی از برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید شروع و جانمایی پروژه‌های ساختمانی مشمول این برنامه در هر یک از ۹ شهر جدید مشخص شده است. البته این جانمایی در وضعیت فعلی به معنای عدم ساخت و ساز در سایر شهرهای جدید نیست، بلکه متناسب با پیشرفت کار و نیازسنجی و همچنین فازهای بعد برنامه، برای دیگر مناطق شهری نیز تصمیم مناسب اتخاذ خواهد شد.
از این ۲۰ هزار واحد مسکونی جدید در حال ساخت در شهرهای جدید، کمترین واحدها به شهر جدید پردیس اختصاص دارد. در پردیس علاوه بر ساخت و سازهای مسکن مهر که در جریان است، به‌تازگی ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید نیز در چارچوب برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن آغاز شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل تعریف حجم کم ساخت واحد مسکونی جدید در پردیس به ظرفیت مسکونی قابل بارگذاری در این شهر مربوط می‌شود. بیشترین پروژه مسکونی جدید تعریف شده در برنامه ۱۱۰ هزار واحدی شهرهای جدید برای فولادشهر اصفهان است که بر این اساس ساخت هفت هزار و ۱۳۴ واحد مسکونی به‌تازگی در این شهر آغاز شده است.

در شهر جدید بهارستان نیز کار ساخت 1000 واحد مسکونی آغاز شده و در شهر جدید پرند در جنوب‌غرب تهران هم اخیراً کلنگ ساخت 4۴۵۰ واحد مسکونی زمین زده شد. در شهر جدید هشتگرد در غرب استان البرز نیز فعلاً ساخت‌و‌ساز ۵۲۰ واحد مسکونی در راستای برنامه اقدام ملی تولید مسکن شروع شده است. در شهرهای جدید گلبهار و سهند نیز به ترتیب کار ساخت دو هزار و ۷۶۰ واحد و ۱۵۰۰ واحد مسکونی آغاز شده است. در صدرای شیراز نیز ساخت و سازهای جدید مسکونی فعلاً با ظرفیت 1500 واحد مسکونی در جریان است. همچنین معادل ۸۰۰ واحد به ظرفیت مسکونی شهر جدید امیرکبیر اضافه شده است.