شناسهٔ خبر: 73947 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبر داد

احداث اسکله سرپوشیده در بندر انزلی/ ۴۰ هکتار به پسکرانه بندرانزلی اضافه می شود

بندر انزلی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: با توجه به میزان بارندگی در بندرانزلی در نظر داریم با همکاری بخش خصوصی ترمینال برای تمام فصول و اسکله سرپوشیده در بندر انزلی احداث کنیم.​

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، حمیدرضا آبایی در حاشیه بازدید استاندار گیلان از امکانات و زیرساخت‌های مجتمع بندری انزلی  با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از اسکله های سرپوشیده در بندرانزلی، اظهار داشت: با توجه به میزان بارندگی در بندرانزلی در نظر داریم با همکاری بخش خصوصی ترمینال برای تمام فصول و اسکله سرپوشیده احداث کنیم. 

وی با اشاره به وضعیت تصویب ۴۰ هکتار پسکرانه بندرانزلی گفت: تمام اقدامات قانونی و مقرراتی الحاق این ۴۰ هکتار انجام و در کارگروه زیرمجموعه شورای عالی مناطق آزاد تصویب شده و به‌زودی  ۴۰ هکتار اراضی استیصالی به منطقه آزاد انزلی اضافه می‌شود.

آبایی با اذعان به اینکه در محدوده ۴۰ هکتار اراضی استیصالی سرمایه‌گذار جذب‌شده است، تصریح کرد: سرمایه‌گذار در این مناطق کار خود را آغاز کرده است ولی به دلیل عدم الحاق این ۴۰ هکتار به منطقه آزاد انزلی، قوانین مناطق آزاد شامل این سرمایه‌گذارها نشده و آنان را با مشکلاتی مواجه کرده است که امیدواریم به زودی حل می شود. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه با توجه به امکانات بندرانزلی سعی در استفاده از نیروهای بومی در این منطقه داریم، عنوان کرد: این کار موجب مدیریت هزینه‌ها می‌شود و سیاست ما نیز جذب حداکثری نیروهای بومی در محدوده بندرانزلی است.

وی توسعه گردشگری دریایی در بندرانزلی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ساماندهی، بهسازی و به‌روز رسانی اسکله‌های تفریحی و گردشگری در تالاب انزلی و اختصاص محدوده‌ای به‌نام مارینای بندرانزلی برای توسعه گردشگری دریایی و استفاده از مسافرت‌های دریایی از اقدامات صورت گرفته است. 

آبایی خواستار ورود سرمایه‌گذاران برای پروژه مارینای بندرانزلی شد و ابراز داشت: به افرادی که قصد فعالیت در زمینه شناورهای دریایی داشته باشند، وام‌های بدون بهره با دوره بازپرداخت طویل‌المدت ارائه می‌دهیم و هرکسی که بتواند در بحث گردشگری دریایی اقدامی کند مورد حمایت سازمان بنادر گیلان قرار می‌گیرد.

بندرانزلی به دلیل ویژگی هایی که دارد می‌تواند به توسعه صادرات در کشور کمک کند

ارسلان زارع؛استاندار گیلان نیز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بندر انزلی به لحاظ توسعه‌های گردشگری دارای ظرفیت بسیار زیادی است، اظهار کرد: شهرستان بندرانزلی به علت وجود منطقه آزاد، تالاب و دیگر مناطق دارای ظرفیت و امکانات بسیار خوبی است که توجه به آن باعث پیشرفت شهرستان و استان گیلان می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین نعمت‌های استان گیلان را وجود دریای خزر دانست و بیان کرد: استان گیلان به دلیل وجود دریای خزر دارای منابع خوبی به لحاظ صید و صیادی بوده که این امر بسیار به ایجاد اشتغال پایدار در استان گیلان کمک می‌کند.

توسعه بندرانزلی منجر به توسعه صادرات می‌شود

زارع با اذعان به اینکه بندرانزلی می‌تواند به تقویت صادرات کمک کند، تصریح کرد: بندرانزلی به دلیل مؤلفه‌هایی که دارد می‌تواند به توسعه صادرات در کشور کمک کند که خوشبختانه از ابتدای دولت یازدهم حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها انجام‌شده و از ۸۷۰ میلیارد تومان عبور کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت استان گیلان به لحاظ همسایگی با کشورهای بلوک آسیای میانه افزود: تکمیل کریدور شمال به جنوب و خط ریلی رشت به انزلی و بندر کاسپین، این ظرفیت را دو برابر کرده و میزان حمل بار در صورت تکمیل به ۱۰ هزار تن می‌رسد.

استاندار گیلان با اعلام زمان تکمیل راه‌آهن رشت به بندرانزلی گفت: تا به این لحظه کار تملک دارایی در مسیر این راه‌آهن صورت گرفته و با دستور رئیس‌جمهور و پیگیری مسؤولان امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم خط ریلی رشت به بندر کاسپین و رشت به آستارا به اتمام برسد.