شناسهٔ خبر: 7402 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی مطرح کرد:

تجهیز ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ‌ریلی در ۸ سال/ اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد از درآمد گمرکی

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل درآمد گمرک به راه‌آهن اختصاص یافت گفت: برای رسیدن به برنامه توسعه ریلی، نیازمند ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم که مجموعه دولت و بخش خصوصی باید این رقم را تأمین کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پور سید آقایی در اولین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی که امروز سه شنبه ۲۹ اردیبهشت برگزار شد گفت: ‌برنامه‌ای برای توسعه راه‌آهن تدوین کرده‌ایم مبنی بر اینکه تا سال ۱۴۰۰ عملکرد راه‌آهن در حوزه حمل بار از ۲۲ میلیارد تن کیلومتر سال ۹۲ به ۸۸ میلیارد تن کیلومتر و در حوزه مسافری از ۲۵ میلیون نفر سال ۹۲ به ۴۵ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ برسد.
وی اضافه کرد: مجلس در دو سال اخیر با تصویب قوانین مطلوب حمایت‌های لازم را از حوزه ریلی داشته است، ضمن اینکه رئیس‌جمهور‌ هم معتقد است که در کنار حوزه سلامت به عنوان نقش اجتماعی دولت، حوزه ریلی به عنوان بخش توسعه عمرانی کشور باید نقش مهمی را ایفا کند.

مدیرعامل راه‌آهن تأکید کرد: برای رسیدن به این برنامه مهم توسعه ریلی بر اساس برنامه تنظیم شده نیازمند ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مدت ۸ سال است که مجموعه دولت و بخش خصوصی باید این میزان را تامین کند.

وی افزود: با توجه به تلاش دولت و مصوبات مجلس، تأمین ۲۴ هزار میلیارد تومان این رقم از بودجه عمومی قطعی و مصوب شده به این ترتیب که طی هشت سال از ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، باید ۲۴ هزار میلیارد از بودجه عمومی به این برنامه اختصاص داده شود.

معاون وزیر راه بیان کرد: ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز از محل درآمد گمرک به راه آهن اختصاص پیدا کرده است، در مجلس هم قانونی دائمی به تصویب رسیده که از افزایش قیمت گازوئیل ۲۰ درصد به عنوان عوارض توسعه اخذ شود که ۱۰ درصد این مقدار، متعلق به راه‌آهن خواهد بود.

پور سید آقایی افزود: بودجه عمرانی راه آهن نیز به شکل سنتی ۵۰۰ میلیارد تومان است که این رقم امسال به ۵۸۰ میلیارد تومان رسید.

وی یادآور شد: در کنار این ارقام شرکت نفت نیز باید ۲۲ هزار میلیارد تومان از محل صرفه جویی سوخت به راه‌آهن بپردازد.

‌مدیر عامل راه‌آهن ادامه داد: با این تفاسیر از این میزان، ۲۴ هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند که باید توسط بخش خصوصی در حوزه های زیربنایی، ناوگان و خط تامین شود.

وی با بیان اینکه عمده حضور بخش خصوصی در حوزه ریلی تاکنون بیشتر در زمینه واگذاری ناوگان بوده است، اضافه کرد: سرمایه گذاری به معنای تزریق پول و آورده به صنعت ریلی اندک بوده است.
پور سید آقایی ادامه داد: به منظور تغییر و تحول جدی در این حوزه چند راهکار تدوین شده که استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی، ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها، تامین مالی از سیستم بازار سرمایه و بورس با استفاده از ابزارهایی مانند اوراق صکوک، صندوق پروژه و سایر روشها از جمله این راهکارها است.
وی تأکید کرد: در همین راستا قانون به راه‌آهن اجازه داده اصل و سود این سرمایه‌گذاری را تضمین کند، همچنین این اختیار به راه‌آهن داده شده که نوسانات بیش از ۱۰ درصد نرخ ارز را برای کسانی که در حوزه ریلی سرمایه گذاری می‌کنند تضمین کند.

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: با ارائه این بسته‌ها سعی شده تسهیلاتی فراهم کنیم که سرمایه‌گذاری در راه‌آهن جذاب باشد و امروز در آستانه اقدام به جذب سرمایه گذار هستیم و حمایت‌های لازم از سرمایه گذاران صورت خواهد گرفت.

بنابراین گزارش اولین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی امروز در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته‌ برگزار شد. / 

نظر شما