شناسهٔ خبر: 74046 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان:

دمای هوای سیستان و بلوچستان در هر دهه یک درجه گرم‌تر شده است/ پدیده‌های هواشناسی سهم زیادی در تشدید و گسترش آسیب‌های اجتماعی دارند

محسن حیدری هواشناسی سیستان و بلوچستان محسن حیدری از افزایش یک درجه‌ای دمای هوای سیستان و بلوچستان در هر دهه خبر داد و پدیده‌های هواشناسی و اقلیم‌شناسی نظیر خشکسالی و توفان‌های گردوغباری را در رشد آسیب‌های اجتماعی در این استان اثرگذار خواند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در دیدار با معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به این‌که به‌طور کلی از مجموع بلایای جوی شناسایی شده در جهان، حداقل ۱۱ بلا در سیستان و بلوچستان روی داده است، پدیده‌های خشکسالی و توفان‌های گردوخاک را جزو مخرب‌ترین و آزار‌دهنده‌ترین پدیده‌های فعال در این استان خواند و گفت: این پدیده‌ها سهم زیادی در تشدید و گسترش برخی پدیده‌ها و آسیب‌های اجتماعی نظیر مهاجرت، حاشیه‌نشینی و فقر دارند.

در هر دهه دمای سیستان و بلوچستان یک درجه گرم‌تر شده است

 وی افزود: دماهای بالا و وقوع امواج گرمایی مختلف در تابستان‌ها و بهار از دیگر شرایط جوی سخت در سیستان و بلوچستان است که نیازمند برنامه‌ریزی برای اتخاذ تدابیر لازم برای تعدیل شرایط سوء این موضع است.

حیدری تصریح کرد: داده‌های بلندمدت نشان می‌دهد که دمای هوای سیستان و بلوچستان در ۳۰ سال اخیر با روند افزایشی به میزان ۰.۱ درجه سلسیوس در هر سال همراه بوده است به طوری‌که در هر دهه دمای هوا یک درجه گرم‌تر شده است.

میانگین بارش‌ استان در هر دهه ۲۰ میلی‌متر کاهش یافته است

وی خاطرنشان کرد: همین شرایط برای بارش استان نیز وجود دارد و میانگین بارش استان در ۳۰ سال اخیر با آهنگ کاهشی ۲۰ میلیمتر در هر دهه مواجه بوده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تغییرات شرایط جوی در استان شاهدی قوی برای وقوع تغییر اقلیم در استان است، گفت: باید سعی کرد تمامی برنامه‌های توسعه‌ای استان را متناسب با تغییر اقلیم و شرایط اقلیمی حاکم بر استان پیش برد.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود به بارش‌های اخیر در این استان اشاره کرد و افزود: در دو هفته نخست پاییز بارش‌های کم‌سابقه‌ای در استان روی داد به‌طوری‌که در برخی شهرها رکوردهای ماهانه بارش مهرماه شکسته شد.

از ابتدای فصل پاییز تاکنون ۱۵ درصد بارش‌های یک سال زراعی استان دریافت شد

وی ادامه داد: در همین مدت کوتاه معادل ۱۵ درصد بارش های یک سال زراعی استان دریافت شد و سیستان و بلوچستان به عنوان پربارش‌ترین استان کشور از ابتدای سال زراعی تا ۱۶ مهرماه جاری شناخته شد.

محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت هواشناسی در آمایش سرزمین و توسعه گفت: سیستان و بلوچستان یک استان گرم و خشک است که همواره با مشکلات تأمین آب مواجه بوده است.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، وی افزود: خوشبختانه سال گذشته بارش‌های خوبی در استان بارید و قدری از مشکلات تأمین آب را مرتفع کرد. امسال نیز سال زراعی با بارش‌های مطلوبی آغاز شد که امیدهای ما را افزایش داد.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از این دیدار بر اهمیت تأمین اعتبارات در هواشناسی تأکید و عنوان کرد: با توجه به نقش هواشناسی در مدیریت بحران و مدیریت ریسک و فعالیت‌های شبانه‌روزی این دستگاه، باید وضعیت اعتباری آن ویژه دیده شود تا در صورت خرابی دستگاه یا تجهیزات، با مشکل مواجه نشویم.