شناسهٔ خبر: 74109 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر:

ایستگاه سینوپتیک تمام‌خودکار در «دشتی» راه‌اندازی می‌شود/ ۷۸ ایستگاه‌ باران‌سنجی در استان فعال است

فرج‌اله شکوهی پور مدیرکل هواشناسی بوشهر فرج‌اله شکوهی‌پور با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ساخت ابنیه فنی ایستگاه سینوپتیک تمام‌خودکار در شهرستان دشتی آغاز شده و در آینده نزدیک این ایستگاه راه‌اندازی می‌شود، گفت: ۷۸ ایستگاه‌ باران‌سنجی در استان بوشهر فعال است.

فرج‌اله شکوهی‌پور، مدیرکل هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ساخت ابنیه فنی یک ایستگاه سینوپتیک تمام‌خودکار در شهرستان «دشتی» آغاز شده است، گفت: فرمانداری بوشهر برای ساخت این ایستگاه دو میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته که در چند مرحله پرداخت می‌شود.

وی افزود: تاکنون در هشت شهرستان استان بوشهر، ایستگاه‌های سینوپتیک و اصلی هواشناسی نصب و راه‌اندازی شده است و تنها سه شهرستان دشتی، تنگستان و کنگان فاقد ایستگاه سینوپتیک هستند که شهرستان دشتی نیز در صورت تامین اعتبارات لازم به‌زودی دارای ایستگاه می‌شود.

شکوهی‌پور خاطرنشان کرد: با احتساب جزیره خارک، شهر بوشهر نیز دارای سه ایستگاه هواشناسی است که شامل ایستگاه‌های فرودگاهی و دریایی در بوشهر و ایستگاه فرودگاهی در جزیره خارک می‌شود.

وی، تعداد ایستگاه‌های باران‌سنجی استان بوشهر را ۷۸ عدد برشمرد و عنوان کرد: این ایستگاه‌ها به ثبت داده‌های بارشی در سراسر استان می‌پردازند.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر در خصوص ایستگاه‌های سینوپتیک نیز گفت: این ایستگاه‌ها در استان به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل ایستگاه‌های سینوپتیک فرودگاهی، دریایی و کشاورزی هستند که داده‌های همه این ایستگاه‌ها در نقشه‌های بین‌المللی به‌ثبت می‌رسد و در مدل‌های پیش‌بینی از آن‌ها استفاده می‌شود.

وی ایستگاه هواشناسی در حال ساخت شهرستان دشتی را نیز از نوع ایستگاه‌های سینوپتیک اصلی خواند که جزو ساختار جدید هواشناسی به‌شمار می‌رود و در راستای خودکارسازی شبکه ایستگاه‌های هواشناسی در آینده نزدیک نصب و تجهیز خواهد شد و اطلاعات را به صورت خودکار و در بازه‌های مختلف به مرکز منتقل می‌کند.

شکوهی‌پور با اشاره به اینکه در شهرستان‌های تنگستان و کنگان ایستگاه سینوپتیک نداریم، گفت: البته ایستگاه‌های باران‌سنجی در این دو شهر مستقر است.

وی عنوان کرد: تمام ایستگاه‌های سینوپتیک اصلی در استان به شبکه بین‌المللی RBSN متصل است و داده‌های هواشناسی تولیدی را به اشتراک می‌گذارند.