شناسهٔ خبر: 74221 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رفع تصرف ۴۲ هکتار از اراضی ملي خراسان‌جنوبی / مردم با انگیزه تغییر کاربری زمین نخرند/ مراقب آگهی‌های خرید و فروش زمین باشید

راد معاون املاك و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی اظهارداشت: مردم زمین‌های مزروعی را که با قیمت‌های زیاد ارزش گذاری می‌شود با انگیزه تغییر کاربری و ورود به محدوده شهری خریداری نکنند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان‌جنوبی، محمد قربانی‌راد اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ یگان حفاظت از اراضی در اداره كل راه و شهرسازی خراسان جنوبي مستقر شده و در این راستا روند تشکیل پرونده‌های تصرف‌های غیر قانونی زمین در خراسان‌جنوبی از سال ۱۳۹۵ رو به کاهش بوده است.

 وی با بيان اینکه در سال جاری۱۲ پرونده تصرف اراضی در خراسان‌جنوبی شناسایی شده، افزود: از این تعداد ۸ پرونده به صورت آنی رفع تصرف شده و در سال گذشته نيز ۴۲ هکتار رفع تصرف شده است.

 محمد قربانی‌راد با بیان اینکه ارائه خدمات به افرادی که به صورت غیر مجاز ساخت و ساز انجام می‌دهند درست نیست، عنوان کرد: این مسئله مهم و قابل توجه علاوه بر مسائل اجتماعی مباحث حقوقی را نیز به دنبال خواهد داشت ودر آینده به راحتی نخواهیم توانست رفع تصرف داشته باشیم.

معاون املاك و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: متأسفانه در برخی از مناطقی که امروزه تبدیل به شهر شده‌اند از جمله زیرکوه و ارسک شاهد واگذاری زمین از سوی شوراها در گذشته بوده‌ایم که این موضوع در حال حاضر مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است ودر حال حاضر یکی از مشکلاتی که وجود دارد فروش اراضی مزروعی با مساحت ۴۰۰ یا ۵۰۰ متر به صورت قولنامه‌ای و مشاعی است که این موضوع با انگیزه ورود به محدوده شهری انجام می‌شود.

 وي با بیان اینکه کوچک سازی اراضی مزروعی به نحوی که صرفه اقتصادی ندارند ممنوع است، افزود: بنابراین ۳۰۰ و ۴۰۰ متر اراضی مزروعی به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارند اما این روند به صورت نامحسوس در استان انجام می‌شود.