شناسهٔ خبر: 7425 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

امینی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

پروژ‌ه‌های بندری معرفی شده برای اخذ تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی/ لحاظ ۳۴۳میلیون دلار تسهیلات برای تکمیل فاز دوم بندرشهید رجایی

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از لحاظ شدن ۳۴۳ میلیون دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تکمیل فاز دوم بندر شهید رجایی خبر داد.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره پروژ‌ه‌های بندری و دریانوردی که قرار است برای اخذ تسهیلات ارزی امسال به صندوق توسعه ملی معرفی شوند گفت: فاز دوم بندر شهید رجایی از صندوق توسعه ملی فعال شده که حجم تسهیلات حدود ۳۴۳ میلیون دلار است و بانک توسعه صادارات هم عاملیتش را پذیرفته ولی هنوز به پول نرسیده است.

وی افزود: بوروکراسی در این کار، فرايند پیچیده‌ای دارد. بالاخره بانکی که عاملیت ۳۴۳ میلیون یورو را می‌پذیرد، خیلی محتاط عمل می‌کند. به رغم اینکه بحث فاینانس و صندوق توسعه ملی و تضمین دولت برای آن مطرح می‌شود، معلوم نیست این حساسیت بانک‌ها روی چه مبنایی است؟ به‌نظر می‌رسد بانک‌ها به یک نظامی عادت کردند که حاضر نیستند آن را فراموش کنند. اگر نظام‌های جدید جایگزین نظام‌های قدیم شوند، روند کار سرعت می‌گیرد. چون بانکداری در ایران سنتی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: وقتی روش تأمین مالی جدید می‌شود، این دو با هم هماهنگ نیستند. این مسئله تأمین‌کننده مالی را از سرمایه‌گذاری منزجر می‌کند. خیلی از سرمایه‌گذاران به ما می‌گویند "اگر کار بانکی را می‌پذیرید، حاضریم ورود کنیم" به‌هرحال نظام بانکی به یک روالی عادت کرده است. حذف کردن یک فعالیت از مجموعه یک فرایند خیلی سخت است و بانک‌ها نگران این هستند که آثار و تبعات حقوقی این کار بعداً دامن‌گیرشان شود و نتوانند پاسخ گو باشند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: اگر توسعه بنادر چابهار و شهید رجایی را نتوانیم از فاینانس هندی‌ها و چینی‌ها استفاده کنیم، تسهیلات صندوق توسعه ملی راهکار جایگزین است. سیاستی که آقای دکتر آخوندی در اولین جلسه کاری امسال درباره تأمین مالی پروژه‌ها مطرح کرد این بود که «به منابع داخلی اعتماد ما بیشتر است تا به منابع خارجی». خوشبختانه رویکرد صندوق توسعه ملی از پارسال به امسال خیلی عوض شده است. صندوق نزدیک ۷.۵ میلیارد دلار با وزارت نفت و حدود ۳ میلیارد دلار با وزارت نیرو تفاهم‌نامه پرداخت تسهیلات امضاء کرده است. فکر می‌کنم امسال بتوانیم با صندوق توسعه ملی کار کنیم./

نظر شما